Hemmajobb och restriktioner har inneburit att många svenskar satsat på husdjur under pandemin. Det syns inte minst på svenska hotell där antalet hotellgäster med päls, fjädrar eller fjäll ökat explosionsartat under juni, juli och augusti. Närmare 10 000 husdjur har bott på Scandics svenska hotell under sommaren, en rekordökning med 84% jämfört med sommaren 2020.
För att möta nya resvanor och den dominerande trenden av ett flexibelt inrikesresande ökade Scandic i våras antalet djurrum och erbjöd guider för bästa hundpromenader vid hotellen och ”doggybags”. Det blev ett välkommet besked för många semesterfirare och under sommaren har närmare 10 000 husdjur bott på något av Scandics 86 hotell i Sverige. Rekordsommaren 2021 såg en 84% ökning av antalet husdjur jämfört med sommaren 2020, samt en 36% ökning jämfört med sommaren 2019.
Scandic har länge välkomnat husdjur på våra hotell och det känns fantastiskt att addera ett rekordår med närmare 10 000 husdjur till historiken. Detta innebär att vi fortsätter befästa oss som hotellkedjan i Sverige där alla är välkomna, oavsett reseanledning- och sällskap.
Eva Lundström, Marknadschef på Scandic Sverige.
Fyrdubbelt antal sålda ungdomsrum
Scandichotellen har under sommaren även satsat stort på familjer och blivit ett populärt hotellval för gäster i alla åldrar, där barn upp till 15 år bott gratis, ätit middag för 10 kronor i hotellens restauranger och försäljningen av tonårsrum har fyrdubblats jämfört med föregående år. Scandics gäster har dessutom kunnat ta sovmorgon och avnjuta sin hotellfrukost fram till klockan 12, varje dag under sommaren.
Stort intresse för att planera och boka själv
I maj introducerade Scandic som första hotellkedja i Norden, möjligheten att boka sin semester i ett klick, upp till fem hotellvistelser, genom bolagets nya multibokningsverktyg. Sedan lanseringen i maj 2021 har tusentals bokningar under juni-augusti gjorts genom multibokning.
Efter att sommaren 2020 dominerats av hemestrande svenskar, förutsåg vi en stor efterfrågan för semester på hemmaplan med ett stark kommersiellt fokus på familjer med barn i alla åldrar. För att underlätta planeringen för våra gäster öppnade vi upp för att boka flera stopp på en gång och på så sätt bli som en egen liten resebyrå, nu kan vi se att det varit mycket uppskattat.
Eva Lundström, Marknadschef på Scandic Sverige.
Leave a Reply