SAS hårdsatsar på Plus

För någon vecka sedan presenterade SAS sin nya efterlängtade longhaul kabin som skall finnas ombord på bolagets A330/A340 och senare A350 flotta. Denna introduktion medför också en hårsatsning på SAS Plus, bolagets Premium Economy.    

Om man tittar på antalet stolar i respektive kabin tyder mycket på att SAS – liksom resten av marknaden – kommer att satsa stor på SAS Plus (premium economy) framöver.

Speciellt A330 maskinerna som primärt används på USA kommer att få en ökning från dagens 32 till hela 56 stolar. En tydlig signal på var SAS satsar.

Fördelningen av stolar i långlinjeflottan blir som följer:

Flygplanstyp              Business           Plus                     Go                     Totalt

A330                                   32 (34)               56 (32)               178 (195)           266 (264)

A340                                  40 (46)               28 (28)               180 (171)          248 (245)

Siffrorna inom parentes är nuvarande konfiguration på flottan. Antalet stolar i varje klass är ännu inte helt bestämt och vi lämnar förbehåll för eventuella ändringar. 

Marknaden har fokus på Premium Economy

SAS var ett av branschens första bolag att inför en Economy Extra, som det hette på den tiden. Nu heter den SAS plus och andra bolag refererar till klassen som Premium Economy Class. Flera amerikanska bolag har också iför den här klassen men då bara med lite bättre benutrymme som fördel. Utöver detta har KLM, Air France, Turkish Airlines och senast Lufthansa infört denna populära mellanklass.

I takt med att fler och fler affärsresande måste följa strikta resepolicys som inte tillåter Business Class är det inte konstigt att efterfrågan på stolar som är mer bekväma än ekonomiklass har vuxit och som SAS har valt att storsatsa på.

SASPlus2

De nye SAS Plus stole.

Attraktivt för affärsresande

När man nu inte får resa på Business Class för sin arbetsgivare, är Premium Economy (eller SAS Plus) en ganska god klass att resa i. Man får t.ex. hos SAS tillgång till många av fördelarna från Business Class såsom check in, fast track, lounge, extra bagage osv. Man får också bättre plats ombord och intill vidare samma antal poäng som på Business. Arbetsgivaren sparar ett par kronor och SAS får större intäkt per passagerare än i de allra lägsta biljettklasserna. Det är så nära en win-win för alla och förklarar kanske varför den har blivit så populär och bolaget väjer att satsa på den.

Färre stolar i Business 

I framtiden kommer vi också se färre stolar på Business Class hos SAS. Det är en helt naturlig utveckling i takt med att efterfrågan på Plusstolar ökar. Samtidigt blir Business Class uppgraderat och hamnar nu någonstans mellan tidigare Business och First. Vi ser också att bland annat Lufthansa tar bort First Class från fler och fler flyg, möjligen som ett resultat av att Business har blivit så bra att First har blivit en överflödig lyx för många resande.

TIPS:

Med den stora ökningen av stolar i Plus på SAS A330 räknar vi med att chanserna till uppgradering via t.ex. OptionTown och poäng kommer att bli. om inte bättre, i alla fall inte sämre. Med 200% poäng och bättre möjlighet till uppgradering blir det ett fint sätt att fylla på kontot till en rimlig kostnad.

Kommentarer

  1. joby Säger:

    Jag har flugit ett antal ekonomi plus klasser få av dom är något vidare bra och några är hel urusla, (Air france, BA). Överlägset bäst är Thai Air som använder buisiness stolar med economy service man tar bra betalt men på mitt företag spelar det tydligen ingen roll utan det är namnet ”buisiness” som är omgärdat av mängder med regler. Med andra ord du kan i princip ta samma pris bara det inte heter buisiness. Genialt av Thai air !! Tyvärr har inte andra bolag fattat detta utan skapar egna ekonomi plus stolar som saknar recline totalt. Jag hoppas innerligt att SAS inte är en av dessa.

  2. Tina Säger:

    Hej ! Har flyga med SAS Plus från Stockholm till N Y mycket nöjda och bra service och gott mat . Mycket nöjda

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *