TUI Fly Nordic Premium Class Del 3

I denna del av våran test av TUIfly Nordic’s Premium Class – tittar vi närmare på vår upplevelse av hemresan från Cancun till Danmark. 

Efter utresan kunde vi konstatera att vi inte var helt överbevisade om att produkten höll måttet tittat på de löften som avgivits och merkostnaden. Utresan var helt okej, maten var bra nog och personalen ganska bra. Men jämfört med economy class på reguljärbolag, så var totalintrycket endast marginellt bättre och utöver lite extra benplats var det inte så mycket mer.

I denna del tittar vi närmare på hemresan och ser om våra upplevelser här kan bättra på helhetsintrycket längre upp på skalan.

Läs också de tidigare delarna av detta test.

 

Del 1: Produkten på flygplatsen

 

Del 2: Produkten ombord

 

På flygplatsen

Till skillnad från utresan fanns det på Cancuns flygplats faktiskt en öppen disk för Premium Class passagerare, så man slapp den olidligt långa Economy Class kön (trots att TUIfly endast lovat separat incheckning på utresan – där det inte var tillgängligt??) Och tack för det – för den vanliga kön var extremt lång och att döma av det tempo den rörde sig i så skulle jag säga att väntetiden skulle varit minst en timme när vi ankom ca 2 timmar före avgång. Vi fick istället en väntetid på 5-10 minuter vid premium-disken.

Säkerhetskontrollen var snabbt avklarad utan kö och därefter bar det av mot avgångshallen. Ingen lounge blev erbjuden på hemresan, men TUIfly Nordic kunde lätt ha köpt till sig denna tjänst då det fanns flera betalningslounger tillgängligt i Cancun. Men detta var alltså en besparing på hemresan.

Boarding blev försenad ca 40 minuter – med motsvarande försening på avgångstiden. Till skillnad från i Köpenhamn blev Premium Class passagerare erbjudna att boarda flyget fört och därmed slippa att stå i kö.

Begränsad plats till handbagage

Ombord på flyget gäller det att hitta plats till sitt handbagage som en av de första – för på dessa flyg är det mycket begränsat med plats i hatthyllorna. För det första är hatthyllorna på dessa gamla Boeing 767 mycket små i jämförelse med moderna flyg och när TUIfly Nordic dessutom har valt att uppta flera av dessa till att förvara både nödutrustning och köksutrustning så som brickor etc. så finns det inte mycket plats till passagerarnas bagage och de många tax-free påsar som enligt tradition hör en charterresa till.

TUIfly Nordic borde ha hittat en smartare lösning till att förvara besättningens utrustning istället för att använda sig av hatthyllorna i Premium-kabinen, men när man ska pressa in så många platser som möjligt i flyget och samtidigt göra galleys så små som möjligt, så är platsen ju begränsad – igen på bekostnad av passagerarnas komfort.

Säteskomforten ombord marginellt bättre

I grund och botten var flyget på hemresan mycket som det vi hade på utresan. TUIfly Nordic’s Boeing 7657-flyg närmar sig allt eftersom 20 år i bruk och det kan verkligen ses. På utresan var det problem med fotstöden på många av sätena, men på det flyg vi hade på hemresan hade alla säten vi hade bokat i vilket fall detta monterat. Det gjorde säteskomforten marginellt bättre – men absolut inte i närhet av något som kan betecknas som speciellt komfortabelt. Sätena är väldigt hårda, läderklädseln gör dem varma och klistrande och stolsryggen kan inte fällas tillbaka tillräckligt för att hitta en behaglig sovställning. Dessutom är ryggstödet i sätena mycket dåligt – i vart fall för min kropp.

Pre-dinner drinks

Som på utresan bjöd personalen på apelsinjuice av koncentrat från en pappersförpackning (dock upphälld i ett glas) eller ett glas Cava. Härtill fick man en liten påse pretzels.

Även om detta var en ”nattflygning”* så tog personalen god tid på sig efter denna pre-dinner drink. Efter lite väntetid kom de så ut med dryckesvagnen och bjöd på ännu en pre-dinner. Denna gång med fritt val från vagnen. Också här valde jag enligt tradition en Bloody Mary tillsammans med en flaska (mycket varmt) vatten.

Pre-dinner drink nr. 2: Bloody Mary og en flaske ca. 25 grader varm vand

*Avgång klockan 15.45 och ankomst på morgonen i Danmark vill jag (och de flesta flygbolag) defineras som en nattflygning på grund av ankomsttiden på morgonen.

Inte mycket ”premium” över maten

På utresan var maten faktiskt helt okej, flygmat är sällan någon gourmetupplevelse, men vårt första intryck av maten på Premium var ganska god. Det bör dock ändras sig avsevärt på hemresan.

Sällan har jag fått så dålig flygma. Eller – det har jag – på Economy Class med TUIfly’s engelska systerbolag på samma sträcka senaste året – i deras ”Comfort Class” – och några gånger i andra flygbolags economy class. Men som en premium produkt så var det en rejäl besvikelse – faktiskt skulle jag vilja säga att det är oacceptabelt. De allra flesta av världens flygbolag servaerar bättre mat i Economy Class än det TUIfly erbjöd på denna flygning till deras bäst betalande kunder.

Det var fortfarande ett val mellan två varma huvudrätter. Denna gång rödspätta med potatismos eller biff med klyftpotatis. Jag valde det sistnämnda efter vår positiva upplevelse av biffen på utresan. Det var fel, sällan har jag ätit en biff som är så seg, torr, smaklös och tråkig. Det var närmast omöjligt att skära med de plastbestick vi hade fått (ja, TUIfly ger deras premium passagerare plastbestick). Klyftpotatisarna var smaklösa och delvis mjuka (inuti var de fortfarande delvis råa) av att ligga i något som liknar sås, men som i praktiken bara består av all köttsaft som försvunnit från den nu torra och sega biffen.

mealhjemcloseafter Mealhjemclose

Mden på hjemrejsen var en katastrofe. Sjældent har jeg smagt en så sej, tør og smagløs bøf. Kartoflerne var rå indeni og bløde uden på at at ligge og søbe i kødsaften. Absolut dumpekarakter for maden.

Förrätten var dock helt okej, den bestod av två (2) räkor med lite mexikansk tomatsalsa (som dock inte smakade något, då den inte innehöll chili, som den annars borde och gör). Därtill fanns det en skiva skinka och lite ost som såg ut som mozzarella, men inte smakade något. Till dessert lite ost och ett par (torra) kex och en smaklös kaka, som inte var värt kalorierna. Härtill serverades bröd, som hade varit lite för lång tid i ugnen och mest av allt påminde om skorpor.

Att de denna meny icke-godkänt är absolut inte för strängt. Trist upplevelse.

 

Personalens dåliga inställning

När personalen på utresan verkade välkomnande och då också ibland kunna ge ett par vänliga leenden, så var attityden hos personalen på hemresan helt annorlunda. Inte en endaste gång kunde de framtvinga så mycket som ett leende och man hade en känsla av att man var en börda för dem. Mer om deras bedrövliga beteende senare, som kulminerade på turen mellan Billund och Köpenhamn.

På denna flygning var flygtiden ganska kort, endast 8 timmar och 55 minuter till Billund. Kaptenen meddelade redan vid avgång om att det skulle vara lite turbulens cirka 2 timmar före landning. Ändå tillbringade personalen hela 4 timmar (fyra) på att få klart den första serveringen innan de släckte lamporna på denna nattflygning. Två dryckesrundor innan maten, matservering, dryckesrundor under maten, rätt lång väntetid på insamling av brickor efter maten, runda med tax-free försäljning efter maten – och tro det eller ej en extra dryckesrunda innan lyset släcktes och det kunde bli ro i kabinen.

Detta trots att de rapporterat om turbulens när andra serveringen skulle starta ca två timmar före landning. Det visade sig senare att de skulle starta den andra serveringen hela 3 timmar före landning- och ändå tillbringar de FYRA timmar på den första serveringen. Vilket med dagens flygtid ger passagerarna endast 2 timmar med släckt ljus och ro i kabinen på en nattflygning.

Det är i mina ögon ganska respektlöst – speciellt på en nattflygning. Rättvist nog att om man skulle starta sista serveringen tidigt, när man förväntar sig turbulens (som dock aldrig kom), men då använder man inte fyra timmar för första serveringen.

Då jag påtalade denna fatala brist på omdöme för personalen fick jag blott ett svar om att de ju hade en massa som skulle göras – och så var det vara. Här bad jag om ett ”complaint form”, som hon lovade att komma tillbaka med, men som dock aldrig kom. Något som jag fick påminna om strax före landning, när det visade sig att de inte hade någon sådan ombord. Stewardessen var för upptagen för att sitta i galleyt och spela spel på sin mobil istället för att komma och berätta det för mig.

Ett efterföljande samtal med pursern bekräftade då också min misstanke om att TUIfly Nordic prioriterar försäljning från taxfree och dryckesvagnen högre än passagerarnas komfort. Hon bekräftade att hon endast gjorde som företaget gav besked m och att de skulle gå runt med försäljningsvagnen – också om det innebar att passagerna endast fick sova i 2 timmar av 9 på en nattflygning. Väldigt respektlöst i mina ögon – jag vill nästan kalla det för direkt oanständigt. Även ett företag som Ryanair har så lite respekt för sina passagerare – och det säger en hel del.

I mina ögon är det fortfarande en otrolig brist på omdöme från purserns sida, hon var fullt medveten om att andra serveringen skulle starta tidigt – redan vid take-off (vilket hon också erkände) och likväl tar hon 4 timmar på sig före ljuset släcks ombord. Med lite sunt förnuft och omtanke kunde tempot påskyndats och skruvats upp kraftigt. Eventuellt kunde man ha hoppat över en av rundorna med dryckesvagnen och (som alla andra flygbolag) bett passagerarna om att gå till galleyt om man önskar mera. Det skulle då kanske gett lite sömn under natten. Man skulle också ha kunnat hoppa över vändan med taxfree och bett att de som vill köpa något kan gå till galleyt och handla i stället, de flesta hade ju trots allt redan beställt hemifrån. Men TUIfly prioriterar alltså tydligt omsättningen framför passagerarnas komfort och vila.

Att personalen inte brydde sig om passagerarna. blev än mer tydligt senare under redan – mer om detta senare.

Andra serveringen och passagerarna väcks

Som nämnt tändes ljuset tre timmar före landning (och endast två timmar efter det släcktes) för nu skulle alltså andra serveringen starta. Inte nog med att ljustet tändes, så menade pursern också att det skulle annonseras i högtalarna – möjligtvis för att vara säker på att hon fick alla väckta på mesta möjliga effektiva sätt. Officiellt pga. förväntad turbulens, som dock aldrig kom.

Det var uppenbart viktigt att alla skulle äta igen – även om det bara var några få timmar sedan vi hade fått serverat den första omgången mat. Att det var för att pursern menade att första serveringen var så eländig att folk inte hade ät av den och därmed var alla hungriga igen var också en möjlighet.

Till skillnad från första serveringen så gick denna servering över snabbt. Endast 50 minuter tog det från att passagerarna väckts, matbrickorna serverats, dryck, bröd (som de dock inte hade haft tid till att värma ordentligt) samt att samla in det hela igen. Nu var tempot ett helt annat än innan, så det hade alltså varit mycket möjligt att skynda på lite.

Maten var också här ganska tråkig. Lite frukt, yoghurt, pålägg och en omelett (denna gång utan bacon) som var helt smaklös. Brödet var lite varmt på utsidan och helt torr och kall inuti. Personligen år jag bara lite från det – det var ju inte länge sedan förra serveringen – och det var inte hunger som plågade efter att ha blivit väckt efter så kort tid och kvalitén på maten fick en inte att vilja äta extra.

Enligt pursern var det viktigt att de passagerare som skulle vidare till Köpenhamn (inklusive oss själva) att få någon mat för de hade ju en lång resa kvar?? Sömn och vila är uppenbart inte viktigt när man har en lång resa framför sig eller för att undgå jetlag och på bästa möjliga sätt komma in i den nya dygnsrytmen??

Morgenmad serveret efter kun to timer med lyset slukket og hele tre timer før landing.

Två timmar och 10 minuter före landning var allt överstökat och personalen satte sig ner igen. Där satt vi så – trötta – och små irriterade över en ganska oprofessionell hantering av situationen.

Landning i Billund någorlunda enligt tidtabell och härefter lite väntetid innan turen gick mot Köpenhamn.

 

Välkommen i Personalkantinen!

I Billund kom det ombord en ny besättning, då de ursprungliga inte får flyga så många timmar i sträck. Dessutom skulle ungefär hälften av passagerarna gå av flyget här. Till skillnad från utresan, så var flyget nu uppenbarligen rätt lastat, så därför var det inte nödvändigt flytta fram passagerare från economy class till premium class fram i kabinen.

Personalen från den långa turen från Cacun var nu lediga, men skulle med flyget till Köpenhamn – som passagerare. De intog platserna i Premium Class och förvandlade den till en slags personalmatsal, som vi andra passagerare mot vår vilja nu var en del av.

Några få sov, men de resterande talade högljutt, skrattade och skämtade med varandra – utan hänsyn till att det fortfarande sitter passagerare i kabinen. Här hade jag egentligen hoppats på att få lite lugn och ro med en halvtimme kvar – nu när vi på ett effektivt sätt hade hållits vaken under större delen av natten.

Nu när det på grund av högljudd personal inte var möjligt att sova på denna flygning heller, så var det åtminstone trevligt att känna doften av nybryggt kaffe. Med sista serveringen för ungefär 4-5 timmar sedan, så var en kopp kaffe nu ytterst välkommet. Inte minst för att hålla dig vaken den sista tiden – nu när sömn inte var en möjlighet.

 

Arrogant beteende av personalen

Men igen blev förväntningarna snabbt undanröjda. Som passagerare hos TUIfly Nordic måste man uppenbart nöja sig med doften av färskt kaffe på morgonen. Kaffet var nämligen endast för personalen, som stor framför passagerarna i första galleyt – utan gardinen fördragen – pratade och skämtade högljutt medan de drack sitt efterlängtade – och doftande – kaffe. Flera tog även med sig en till kopp tillbaka in i kabinen och jag kunde tydligt känna doften av kaffe från raden bakom, där en ur personalen hade satt sig den sista delen av resan. Passagerarna i Premium Class var hänvisade till personalmatsalen för att kolla på när personalen nu drack sitt morgonkaffe.

I Premium Class hade vi dock redan under mellanlandningen fått ännu en bricka med barnjuice och ett svensk polarbröd. Kaffe klockan 8 på morgonen efter en lång nattflygning är uppenbart endast för personalen hos TUIfly Nordic.

För att sätta pricken över i:et, så satt en av piloterna på samma rad som mig och slog på sin mobiltelefon redan under tiden planet taxade i Köpenhamn – trots att passagerarna samtidigt fick besked om att mobiltelefoner inte får slås på före flyget står vid gaten och motorerna är släckta – av säkerhetsmässiga orsaker??

Jag vet mycket väl att det inte har betydelse för säkerheten och att många flygbolag idag har fått tillåtelse till att elektronisk utrustning får användas under taxning, start och landning, men att han sitter i kabinen och gör det vid sidan av passagerarna visar på arrogans, som man borde hålla sig från.

 

Slutsats – hemresa:

Möjligtvis en av de värsta flygningar jag någonsin har varit med om – och idag är det trots allt långt mellan de positiva upplevelser i economy class (som jag flyger mest). Jag vill nog kategorisera denna flygning som den näst värsta på min lista. Direkt efter på andra plats efter förra årets flygning med TUIfly Nordic’s engelska systersällskap, Thomson – på deras ”Comfort” Class – som var ännu värre.

Personalen på hemresan var under all kritik. En kombination av brist på omdöme och respekt för passagerarna resulterade i ett otroligt tråkigt slut på resan.

Efter utresan var min inställning till TUIfly Nordic lite si så där. Det var helt okej, men inte heller mer. Förmodligen inte riktigt värt prispåslaget för premiumklassen istället för att flyga med ett reguljärt flygbolag.

Men efter hemresan är jag inte längre i tvivel. Jag kan omöjligt rekommendera någon att flyga med detta flygbolag. Varken i Economy Class, Comfort Class eller Premium.

Economy Class borde förbjudas hos dem. Ingen benplats och ett extra säte i bredd utöver vad maskinen är byggd för. ”Comfort” Class kunde inte vara mycket längre bort från namnet än det är. Med extra säte i bredd är det absolut inte komfortabelt kring denna klass. Om du sitter bredvid ett barn, så kan det kanske gå, men två vuxna kan inte sitta komfortabelt sida vid sida. Premium Class är det intet ”Premium” kring. Jag har blivit behandlad bättre när jag flyger economy class med flesta andra bolag – också det säger inte så lite i dagens flygbransch där service inte växer på träd.

Men det som avgjorde min slitsats är personalens och flygbolagets inställning till deras kunder. Den är helt enkelt respektlös. Några småsaker här och där kan jag se mellan fingrarna kring – och det ser man hos alla flygbolag – men personalen på hemresan visade överlag en brist på respekt och medger även att konceptet var företagets policy och att de endast gjorde som de blev tillsagda. Allt från att prioritera försäljningsvagnen högre än passagerarnas vila, till att erkänna att det blott var bolagets policy, deras högljudda prat mitt bland passagerarna på den sista sträckan till Köpenhamn samt inte minst att gå runt med morgonkaffe framför näsan på passagerna i kabinen – utan att de blev bjudna på något. Hade det varit enskilda händelser, så skulle jag aldrig ha reagerat på det – men allt som allt blev det långt över gränsen för vad som kan vara acceptabelt.

Jag kan dessutom endast råda andra till att följa mitt exempel – för det finns långt mycket bättre möjligheter till att transportera sig med flyg – både gällande service, komfort, pris och inte minst personalens inställning till kunderna.

Speciellt hemresan var ganska enkel och en riktigt dålig upplevelse som på inget sätt var värt pengarna. Här har TUIfly Nordic en stor förbättringspotential.

Comments

  1. Anders says

    Låter som att du vaknat på helt fel sida. Jag har rest med TUI-fly massvis med gånger och har alltid blivit väl omhändertagen. Bra mat och bra service. Om man som person har inställningen att få allt som man själv vill så kommer man garanterat bli missnöjd på ett flyg med 100-tals andra passagerare.
    Varken med TUI eller annat flygbolag har jag blivit dåligt bemött på sättet som du berättar och jag reser dagligen. Självklart är jag inte alltid lika nöjd med flygningarna men allt som oftast. Det kanske handlar lite om hur man bemöter personalen med sin kritik också?

  2. Lillemor says

    Ett hemsnickrad amatörmässigt reportage! Vad har du för kunskap om var nödutrustning och annat material som hör till flygplanet ska placeras? Viss utrustning är reglerat enligt Transportstyrelsen och andra delar är enligt certifieringen av flygplanet! Ett flygplan är en kompromiss inte ett sov eller vardagsrum enligt dina mått mätt! Maten och personalens uppförande är naturligtvis en helt annan sak och den är ju objektiv endast från betraktarens ögon och öron, alltså dina. Maten kan ju t.ex ha lastats på i Cancun och där kanske man inte kan garantera kvaliteten till 100% hela tiden. Tui Fly Nordic har gjort mina semestrar till en underbar start och en fantastisk avslutning på många av mina semestrar kommer ALLTID att väl dom.

  3. Mats says

    Om författaren har vakna på fel sida har nog jag gjort det också. TUI brukar vara en hygglig upplevelse inom Europa men senast, till just Cancun var det bedrövligt. Maten värdelös, underhållningen inte i närheten av vad man kan förvänta av deras löften. Besättningen hem toppen men på utresan sura som ättika. Känner igen mig till 90%

    Gällande Maten är det bolagets PLIKT att se till att hålla kvalitén på maten man betalar. Hur flygplansmat skall levereras är NOGA specificerat ner till och med illustrerat. Detta vet jag då jag har arbetat med flygplanscatering i charterbranschen själv. Även utrustningens placering går att göra på många sätt utan att bryta Transportstyrelsens regelverk.

    En recension är en subjektiv bedömning och turligt nog tycker alla inte likadant även om det är fult att kritisera någonting i Sverige.

  4. Anders B says

    Bra reportage!

    Jag har jobbat på TUIfly och det är mycket fasad. Det skall se fint ut och verka fint för på så vis är det fint men produkten håller inte. Det räcker inte att tro att man är bra; man måste vara bra. Jag tycker att reportaget är skrivet med både humor och ironi och det finns mycket som jag känner igen.

    Idag reser jag inte med mitt gamla bolag; av två anledningar; Slippa träffa mina forna kolleger och slippa produkten. Finns mycket annat så om så mycket bättre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *