Nytt servicekoncept i SAS GO – men bara på en linje

Nu i dagarna är SAS igång med att uppdatera menyerna ombord och det medför – igen- några ändringar i servicekonceptet. Det är inte längesedan serveringen på SAS GO ändrades för att bli strömlinjeformat på alla linjer, men framöver lommer en linje skilja sig från de andra, positivt!

Hur positivt det är att ha ett separat servicekoncept på en enskild linje kan diskuteras men det är i alla fall ett steg i rätt riktning när det gäller serveringen för passagerarna.

Utöver detta har SAS nu – sent omsider – uppdaterat texten i menyerna ombord för att förtydliga att det bara är en enhet med alkohol som ingår när man reser i SAS Plus inrikes.

Ny tekst i menuen for indenrigsrejser i Plus. Foto: SAS

 

Foto: SAS

Den goda nyheten som SAS kommer med gäller för SK983 och 984 som går mellan Köpenhamn och Tyko och v.v. Från och med 1/4 2015 får passagerarna i SAS GO tre enheter dryck (inklusive alkohol) till maten.

SAS motiverar ändringarna med den staka konkurrensen till Tokyo något som kan verka lite märkligt. Marknaden mellan Skandinavien och USA är som bekant också präglad av hårdare konkurrens än någonsin. Faktiskt så är alla SAS långlinjedestinationer präglade av tuff konkurrens. Varför ändrar man då inte andra linjer? På sikt skall man inte utesluta någonting. Detta är små steg i rätt riktning mot bättre servering i ekonomiklass på långlinjerna, eller bara en anpassning till konkurrenternas nivå.

Vi skall komma ihåg att det bara är lite drygt tre år sedan som SAS införde gratis kafe och te. Ungefär samtidigt som EuroBonusintjäningen till från snåla 25% till 100% för att så kraftigt devalveras igen under hösten 2014.

Kära SAS, jag tror att nyckeln till att lyckas delvis ligger i förutsägbarhet. Genom att ha en linje som skiljer sig från de andra skapar man inte en förutsägbar produkt. För passagerarna är det viktigt att veta vad man kan förvänta och ett strömlinjeformat koncept på långlinjerna skulle vara en bra start. När ni så går bort från det igen skaparn ni osäkerhet och frustration hos kunderna.

När detta är sagt är ingenting hugget i sten, i alla fall inte när det gäller SAS servicekoncept! Hur länge går det innan vi ser ändringar nästa gång?

Skrivet av Cecilie for Bonusfeber.no

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *