In och utrikestrafik samlas på Kastrup

Som en del av ett fyraårigt avtal mellan Köpenhamns Flygplats och flygbolagen, kommer det vi känner som en ”inrikesterminal” – eller terminal et att stänga från och med 1/4 2014. Därmed kommer passagerare som har en anslutning till eller från inrikesflyg i Danmark att få en betydligt smidigare resa. 

SAS har nyligen meddelat att bolaget från 1/4 2015 samlar all deras trafik i Terminal 3 på Kastrup – både ut och och inrikestrafik.

Vad betyder det för dig som resande?

Utifrån vad vi på Bonusfeber omedelbart kan se blir det både positiva och negativa konsekvenser i och med detta byte. Det är dock mest fördelar och blir mer överskådligt för passagerarna – speciellt alla som har ett byte mellan inrikes och utrikesflyg.

Fördelar:
Inrikespassagerare * får tillgång till fasttack och lounge
Inrikespassagerare * får kortare avstånd till kollektivtrafiken på Kastrup
Lättare att byta flyg från inrikes till utrikes och omvänt

Nackdelar:

Flera avgångar kommer nu att gå från gater längre från säkerhetskontrollen och därmed ge en längre promenad
Bagageutlämning från inrikesflyg kommer utan tvekan att ta längre tid
Bag drop kommer troligen att ta längre tid – speciellt i peak
Säkerhetskontrollen kommer tidvis att ta längre tid

Som utgångspunkt är detta primärt en fördel för passagerare som byter mellan avgångar samtidigt som lokala passagerare får betala priset, speciellt i peak-perioder genom att bagagehantering kommer att ta längre tid både vid check in och utlämning. Dessutom är erfarenheten också att peaktid betyder långa köer i säkerhetskontrollen – som nu också inrikespassagerare skall igenom. Däremot kommer dessa passagerare också att få smidigare tillgång till kollektivtransport. Men man bör nog beräkna lite mer tid till alla procedurer när man flyger inrikes från Kastrup efter 1/4-2015.

* Inrikespassagerare med antingen Guld, Diamond eller Pandionmedlemsskap i EuroBonus eller passagerare med Plusbiljett.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *