Reykjavik Excursions: The golden circle tour

När jag landade i Reykjavik hade jag sedan innan bokat några aktiviteter med bolaget Reykjavik Excursions, som omfattade både sightseeing och wellness.

Vid ankomsten till Reykjavik ställdes jag dock inför ett litet dilemma, jag hade inte tagit med i beräkningen att hyrbilen jag skulle hämta fans inne i staden, en timme från flygplatsen. Så hur skulle jag ta mig dit? Reykjavik Excursions har avgångar varje timme på en rutt som går från deras busscentral till flygplatsen. Jag frågade vänligt och fick åka med gratis in till centralen. Förstahandsintrycket var positivt och det bådade gott.

Jag hade hyrt en bil för att kunna köra runt på ön och uppleva de sevärdigheter som föll mig in. Det är ett naturligt sätt för mig att resa på som jag gjort många gånger. Turen kallas ”The Golden Circle” som innefattar både vulkaner, vattenfall och geysrar.

Jag fick ut en liten läcker coup, en Hyundai i10-20, som kommer långt på en liter och med den följde en GPS med förprogrammerade platser på turen, så det var bara att välja en destination och köra iväg.

Vägarna på Island håller inte hög standard, men med tanke på hur mycket stryk landet fått i finanskrisen är det ändå imponerande. Men på vissa vägar är det förbjudet att köra med en sådan bil. Därför har många islänningar så kallade monster trucks, som har väldigt stora däck och fyrhjulsdrift. Och det var inte allt för roligt att köra på många platser, det är ett hårt landskap med massor av snö och oförutsägbara förhållanden.

Reykjavik Excursions 02

Reykjavik Excursions 03

Reykjavik Excursions 04

Reykjavik Excursions 05

Reykjavik Excursions 06

Första destinationen var en vulkankrater, som var överisad vid tillfället, men inte så imponerande utöver att det var ett stort hål på flera hundra meter i diameter. Jag tyckte att det var fint men ingenting jag skulle ha betalat för att få se, hellre en aktiv vulkan. 🙂

Reykjavik Excursions 07

Reykjavik Excursions 08

Nästa punkt på turen var vattenfallet Gulfoss, som är aktivt året runt, även under vinterperioden. Själva vattenfallet är enormt, nog det största jag sett personligen. Ljudet från fallet var imponerande, vilka krafter! Och ett dubbelt vattenfall av den här storleken hittar man inte på många platser.

När jag stod där kom jag att tänka på att det måste vara en något annorlunda upplevelse på sommaren, när det är isfritt och allt är grönt och frodigt. Det vill jag gärna komma tillbaka och uppleva någon gång.

Reykjavik Excursions 09

Reykjavik Excursions 10

Reykjavik Excursions 11

Reykjavik Excursions 12

Området på vänstra sidan, där ni kan se människor som går omkring, var avspärrad längre upp på grund av att stigen var isig hela vägen ner och farlig, men uppenbarligen ligger det i många människors natur att trotsa uppmaningar. 🙂

Reykjavik Excursions 13

Reykjavik Excursions 14

Reykjavik Excursions 15

Nästa stop på turen var Geusir, ett termiskt område med aktiva geysrar som sprutade varmt vatten, 80-90 grader, flera meter upp i luften.

Jag vet inte var jag fått uppfattningen av att de var livlösa från när jag kom fram, så när jag gick förbi en av de största geysrarna hade jag inte förväntat mig en plötslig eruption och definitivt inte en så stor som den var. Så jag gav ifrån mig ett skrik som inte var av denna världen J

Det är en imponeradne syn att se små och stora byttor med vatten skjuta flera meter upp i luften. Vatten som har en olidlig temperatur som kan orsaka hemska skador på människor. Det närmsta sjukhuset ligger 62 km bort så det är ingen bra idé att doppa tån i det varma vattnet.

Den allra största geysern var inte aktiv men det sägs att man kan framkalla ett utbrott genom att hälla i uppemot 40 liter tvål och få till ett utbrott som skickar vatten 10-20 meter upp i luften och som varar i 5-10 minuter. Men det ses oftast på sommaren då den är aktiv frivilligt. Det vill jag gärna tillbaka och se (Note to self: glöm inte 40 liter tvål).

Reykjavik Excursions 16

Reykjavik Excursions 17

Reykjavik Excursions 18

Sista stoppet på min tur, jag hade hoppat över ett par då jag ville hinna tillbaka till hotellet innan det blev mörkt, var vid ett av de vackraste platserna jag har sett. Området heter Þingvellir, en nationalpark, som är uppsatt på UNESCO:s bevarandelista och markerar och illustrerar hur Island ligger på den nordatlantiska sprickan där de tektoniska plattorna gnider mot varandra. Detta kan man även se på den enorma klippväggen i området.

Området har även en historisk betydelse då alla Islands biskopar ligger begravda på områdets gravplats, som ligger vid en liten kyrka. Det är väldigt vackert och värt ett besök.

Reykjavik Excursions 19

Reykjavik Excursions 20

Reykjavik Excursions 21

Reykjavik Excursions 22

Reykjavik Excursions 23

Reykjavik Excursions 24

Reykjavik Excursions 25

Jag kan varmt rekommendera “The Golden Circle” tour med Reykjavik Excursions, som endast är en av många upplevelser de erbjuder. Generellt kan jag tänka mig att komma tillbaka till Island på sommaren och ta samma tur då jag tror att det är en helt annan upplevelse.

Den här artikeln är översatt från Bonusfeber.dk och skriven av Allan Pedersen

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor