SAS förändrar Eurobonus

Imorgon är det “Black Friday” i USA och i dag är det absolut “Black Thursday” för alla Eurobonus-medlemmar. Men här rör det sig dessvärre om två helt olika saker, för medan amerikanerna kan njuta av bra erbjudanden, så går Eurobonus-medlemmarna en dyster framtid till mötes – i vart fall när det kommer till poängintäning.

Då SAS Eurobonus offentliggjorde Eurobonus 2.0 i fjol blev Eurobonus också ett av de bästa lojalitetsprogrammen i branschen. En av de bättre sakerna var hur tydlig intjäningen av poäng är.

Det är det slut på nu. Överraskande nog går SAS tillbaka till att det är bokningsklassen (inte att förväxla med kabinklassen), som är avgörande för hur många poäng man tjänar för en resa. Det har SAS provat på förr. De har tidigare haft en så kallad 25 %-regel, var de billigaste biljetterna endast gav 25% intjäning av det ursprungliga antalet poäng för kabinklassen. Det var ingen succé. Samma regel har KLM/AirFrance i Flying Blue samt Lufthansa i Miles & More. Något som faktiskt har varit påverkande till att dessa två lojalitetsprogram är bland de sämsta i klassen.

SAS skriver själva på sin hemsida att ”The journey continues”, men frågan är hur och var? När ett flygbolag skriver att de ”justerar” och ”förbättrar” saker, så har erfarenhet lärt oss att de röda varningslamporna ska blinka. Och det ska de sannerligen också i detta fall:

Det SAS benämner som förbättringar är minimala och endast på några väldigt få och väldigt dyra biljettklasser. De övriga ”justeringarna” påminner mer om en dedikerad slakt av Eurobonus.

Skærmbillede-2014-11-27-kl.-15.00.44

Stora ändringar
Från och med den 1 januari införs den stora ändringen i intjäningen av poäng. De billigaste biljetterna i Go ger låg intjäning, och även de billigaste i Plus blir nedgraderade i intjäning. Man kan närmast kalla det för en massaker i vissa bokningsklasser.

Dessutom blir hela Europa nu framöver endast en zon för intjäning, vilket inte ger någon bra orsak till att flyga längre sträckor med SAS, snarare tvärtemot.

Ändringar måste komma
Att det kommer förändringar är jag inte förvånad över. SAS har varit väldigt snälla på vissa rutter, men att gå tillbaka till det som en gång har visat sig inte fungera är jag väldigt förvånad över. Då SAS sist hade 25 % intjäning på vissa biljettklasser möttes det med stor kritik som faktiskt fick de till att ta bort det igen. Varför skulle kunderna därför ta emot det bättre denna gång? Jag förstår det verkligen inte. Det är som om SAS inte vill lära sig av sina tidigare fel.

Hur mycket tjänar du framöver?
Hittills ska SAS ha ros för att ha en enkel och lättförståelig intjäningstabell. SAS Go (Economy) ger x antal poäng i några olika zoner, och SAS Plus (Premium economy) samt SAS Business ger det dubbla av det. Väldigt enkelt och bra.

Så här ser tabellen ut idag och fram till 31 december 2014:

Skærmbillede-2014-11-27-kl.-14.31.13
Efter 1 januari kommer de passagerare som reser på de billigaste biljetterna uppleva att intjäningen blir utsatt för en större massaker. Reser du på de billigaste biljetterna i SAS Go, kommer du till exempel på en resa till Aten vart du tidigare tjänade 2000 poäng per väg, nu endast få 500 poäng in på kontot. Alltså tillbaka till 25 % regeln här. Reser du på de dyraste SAS Go biljetterna blir intjäningen ”endast” halverad till 1000 poäng.

Skærmbillede-2014-11-27-kl.-14.30.46-768x443

Också SAS Plus passagerarna kommer uppleva denna massaker. På en längre Europa-resa, var man hittills har tjänat 4000 poäng per väg, kan man nu riskera att endast tjäna 1500 och maximalt 2000 poäng. På de längre sträckorna kommer du i bästa fall ”endast” uppleva en halvering av intjäningen.

Långlinjerna påverkas också, men inte riktigt lika hårt
Också på långlinjerna kommer poängintjäningen att bli reducerad. Speciellt SAS Plus kommer uppleva en generell nedgång i jämförelse med idag, medan SAS Go faller med runt 20-25%. Endast på SAS Business kommer intjäningen vara ungefär detsamma som idag – men några få hundra poäng extra på kontot (det är de förbättringar SAS pratar om). Reser du däremot ”billiga” SAS Plus eller SAS Business biljetter, kommer du uppleva en större nedgång i intjäningen.

Att SAS Plus nedjusteras på långlinjerna överraskar mig inte. Det tycker jag faktiskt är helt rimligt, och det är jag faktiskt överraskad att det inte har skett tidigare. Denna klass har tills nu tjänat lika många poäng som SAS Business, som inte har inneburit någon logik, men har i vart fall varit trevligt så länge det varat. Men de billigaste SAS Plus biljetterna kommer framöver vara helt nere på en intjäning som ligger i nivå med vad SAS Go faktiskt ger just nu.

Sänkta gränser för Gold och Diamond
SAS har tydligen insett att Eurobonus-medlemmarna kommer att tjäna väsentligt mindre poäng än tidigare (eller flyger mindre med SAS). Därför sänks gränsen för vad som krävs för att kvalificera till Guld eller Diamant till 45 000 respektive 90 000 poäng mot tidigare 50 000 respektive 100 000 poäng. Det kommer också gälla för antal segment som nu kommer bli 45 respektive 90, mot 50 respektive 100. Den sänkningen är dock långt mindre drastisk än reduktionen i poäng.

Tillbaka till ruta ett
Som det kan ses i tabellen ovanför, är det nu tillbaka till att det är din bokningsklass som avgör hur många poäng du kommer att tjäna. Bokningsklassen är inte detsamma som kabinklassen och ofta känner inte passagerarna till sin egen bokningsklass. Det gör att det för väldigt många kunder närmast kommer vara omöjligt att på förhand veta hur många poäng man kommer att tjäna. För det första är det väldigt många resebyråer som inte visar vilken bokningsklass du beställer. Det kan du i vart fall på sas.se däremot kan du inte välja bokningsklass du vill resa i utan endast får den billigaste bokningsklassen som är tillgänglig i respektive kabinklass som alternativ. Du kan inte heller möjlighet att ska biljetter i en specifik bokningsklass eller se vad prisskillnaden upp till nästa klass är. Vill du veta det, så måste du ringa till SAS och betala en skyhög bokningsavgift. Det är helt enkelt ingen mening att låta intjänande vara beroende av en faktor som jag som passagerare inte kan påverka.

Inget mindre än en massaker
Som tidigare nämnts, så överraskar det mig inte att SAS kommer med ändringar i intjäningen. På vissa rutter har de varit givmilda – någon skulle säga för givmilda. Men att de utsätter programmet för en sån massiv massaker som vi nu ser är överraskande. SAS har fått många nya kunder i Eurobonus det senaste året, som har varit nöjda. Att man därför mindre än ett år efter införandet av Eurobonus 2.0 slaktar man så många av de sakerna som varit högt värderade av dess kunder. Från att vara ett attraktivt program, närmar man sig nu flera av de sämsta i klassen, som Flying Blue och Miles & More. Det enda som saknas för att nå botten är de höga bränsletillägg som Lufthansa, KLM, AirFrance och vissa andra kräver på bonusresor

Irriterande
Med ändringarna i samband med Eurobonus 2.0 blev SAS Eurobonus igen till ett ganska bra och intressant bonusprogram. Poängintjäningen blev lätt för brukaren att förstå och SAS blev mycket mer intressant att flyga i (utifrån intjäningen – inte tack vare själva produkten). Personligen blev jag väldigt glad för det nya Eurobonus som lanserades tidigare i år och har de senaste åren haft det som mitt huvudsakliga program, till och med så mycket att jag tidigare i år flög några extra turer bara för att bli Diamantmedlem. Men efter dagens förändringar så börjar jag mer och mer tvivla på att det kommer att vara värt det framöver, speciellt eftersom jag mestadels flyger på V-biljetter (ungdomsbiljetter) mycket tack vare dess pris och intjäningen av poäng. Men nu är inte längre fördelarna med SAS lika många som de en gång i tiden varit gentemot Norwegian som mestadels finns som största konkurrent till SAS på de linjer jag mest flyger. Risken med denna förändring är att min lojalitet till ett specifikt bolag (läs SAS) kan sjunka och att andra faktorer kommer att få påverka. I mina ögon har man nu presenterat Eurobonus 1.5, detta är en kraftig försämring för den kundgrupp som SAS också vill locka från LowCost Carriers, nämligen fritidsresenärerna med få resor om året. Med en framtida minimal intjäning på billiga biljetter blir Eurobonus igen ett program primärt för affärsresenärer på de dyraste biljetterna.

Skillnaden på produkten mellan SAS och lågprisbolagen kommer bli minimal framöver efter förändringen. Bonusen av att välja SAS är kort och gott för dålig. Som exempel kan jag nämna att om du flyger från Stockholm till Luleå på ”billiga” SAS Go biljetter, kommer du framöver behöva flyga samma sträcka dubbelt så många gånger (20 gånger mot 10 gånger) för att ha nog med poäng för samma resa på bonuspoäng. Då måste du dessutom betala skatter och avgifter. För en bonus som är så dålig är det ingen grund till att vara lojal. Flyger du mycket långt är situationen en annan, medan korta sträckor i Europa inte kommer ge dig värde för pengarna i form av poäng.

Är det självmål?
Som nämnts överraskar det mig att det inte kommit ändringar på vissa punkter, men dessa drastiska ändringar kommer mer som en chock. Jag sitter med en känsla av att SAS här kommit med ett solklart självmål. När man gör programmet minimalt intressant för fritidsresenärer och produkten ombord påminner om det konkurrenterna levererar – avlägsnar man inte bara de sista skillnaderna mellan SAS och lågpriskonkurrenterna? Kostnadsnivån kan SAS inte konkurrera med oavsett. Vad blir det av kunderna då?

Vad tycker du? Dela gärna med dig av din upplevelse av ändringarna i kommentarsfältet nedan. Hur kommer dessa ändringar påverka din förhållning till SAS Eurobonus framöver?

Kommentarer

  1. DowTheFish Säger:

    Jag trodde som att det var något fel när jag såg mina intjänade poäng för i år(2015), men ack så fel jag hade.

    Nu skiter jag i SAS!

  2. Heart Säger:

    SAS tycks inte riktigt förstå att Eurobunus varit en av de få saker som verkligen varit till deras fördel i dagens hårda konkurrens. Har egentligen hållit mig helt till SAS enbart för att dra nytta av bonuspoängen, men om dessa ändå bara blir en droppe i havet finns det ju ingen anledning att betala SAS-priser för en biljett.

    Gör om, och gör rätt.

  3. Smaug Säger:

    Bonusprogrammet verkar snarare gå mot version 0.2 än något annat.

    Det är att konstatera att incitamenten, tydligheten och transparensen har minskat i medlemsprogrammet. Det verkar vara viktigare för EB att koppla andra partners och aktiviteter till programmet än flyg och resande. Det vittnar om en prioritering, det kan inte vara ett bra tecken för just ett flygbolag.

  4. Emil Säger:

    Frågan är väl snarare vad man skall tjäna Eurobonus på till över huvud taget. Försökte tidigare boka en bonusresa till San Fransisco för mig och frun och då visade det sig att det var nästan helt omöjligt att få någon biljett alls. Vi ville åka i business men där fanns 0 biljetter under hela året, i ekonomi fanns det 2 platser per plan på några mycket få datum.

    Det verkade som om tilldelningen på eurobonus-biljetter i business var 0, SAS Plus var 0 och SAS Go var 2 platser per flight. I så fall ett helt uselt upplägg om man vill åka för poäng. Nu är jag bara Guldmedlem just nu, har ett par resor kvar till Diamant men jag tror inte det blir någon större skillnad. Sedan kan man givetvis delbetala med poäng och pengar men då är poäng- och prisuttaget så högt att man knappt sparar något på att ”slänga bort” poängen istället för att köpa vanliga biljetter.

    Så frågan är ju då vad man faktiskt skall med poängen till? Intjäningen är dålig, tillgången på bounsresor på långresor (det man normalt använder poängen till) är helt usel, loungerna består av lite sallad och kex med inplastad ost. Att sedan servicen/bekvämligheten på planet inom Sverige/Europa är bedrövlig gör verkligen att man kan fundera på vad men verkligen skall vinna på att åka SAS framför budgetbolagen? Ingenting numera, om ni frågar mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *