SAS fördubblar antalet flygningar med förbeställda måltider

Från och med oktober 2018 gör SAS det möjligt för fler passagerare att på kortare flygningar kunna förbeställa mat ombord. På så sätt kan man minska både matsvinnet och skräddarsy en än mer individuellt anpassad upplevelse ombord. Initiativet är dessutom i linje med visionen om att bidra till nästa generations sätt att resa.

Från och med den 1 oktober 2018 går det att förbeställa mat från hela dags- och kvällsmenyn på alla SAS skandinaviska och europeiska flygningar på minst 80 minuter, istället för som idag på flygningar på minst två timmar. Det innebär en fördubbling av antalet flygningar där det går att förbeställa mat. Initiativet betyder att förbeställningstjänsten nu blir tillgänglig för totalt cirka 80 000 SAS-flygningar om året. Resenärerna kan välja från ett sortiment med 11 fräscha och härliga rätter, där bland annat de uppskattade salladsboxarna New Nordic by SAS som lanserades våren 2017 ingår.

Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige säger:

Det är många som väljer att förbeställa mat ombord och tjänsten är uppskattad bland våra passagerare. Det är ett sätt för oss att erbjuda en modern och nytänkande service, som gör att resenärerna kan skräddarsy sin resa och beställa precis den mat de önskar, till exempel veganska rätter, glutenfritt eller välja bland flera olika kötträtter. Det är också därför vi har valt att fördubbla antalet flygningar med möjlighet till förbeställning. SAS strävar alltid efter att ligga i framkant både vad avser utveckling och optimering, likaså för att inspirera nästa generations sätt att resa.

Att förbeställa mat till resor med SAS är enkelt. Man kan göra det i samband med biljettbokningen eller lägga till det senare genom att logga in på sidan ”Mina bokningar” på SAS webbplats. Här finns det sedan ett brett utbud av rätter för alla smaker att välja till. Beslutet om att lansera möjligheten till förbeställning av mat ombord på fler flygningar är ett led i SAS miljö- och hållbarhetsarbete.

Linnea Malmberg, Head of Concept & Service på SAS säger:

Förbeställningen är ett utmärkt sätt att minska matsvinnet, eftersom det gör att man lastar precis rätt mängd sorts mat på varje enskild flygning. På så sätt kan man se till inte bara att maten som SAS serverar alltid är god, inspirerande och av högsta kvalitet, utan också att matsvinnet blir lågt. Såväl råvaror som efterfrågan växlar med årstiderna, och därför optimeras och anpassas New Nordic by SAS-menyerna så att säsongens råvaror står i fokus. Vi har alltid varit angelägna om att erbjuda våra passagerare en förstklassig reseupplevelse, och att minimera matsvinnet ligger helt klart i linje med den ambitionen. Med fler förbeställningar kan vi bättre lasta precis de färska rätter som kunderna vill ha. Varje insats är viktig och hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Att minska matsvinnet och mängden onödig last är ett viktigt steg i den riktningen. På europeiska flygningar på minst tre timmar tar SAS även i fortsättningen med ett brett utbud av färska rätter, bland annat salladsboxarna New Nordic by SAS. Salladsboxarna kommer däremot inte längre automatiskt att lastas på europeiska och skandinaviska flygningar som är kortare än tre timmar.

Passagerare i SAS Go kan även i fortsättningen köpa frukostboxar, smörgåsar, pizza och snacks utan att förbeställa. Dessutom finns en rad olika rätter och snacks på menyn, som löpande uppdateras – senast den 30 september 2018.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *