SAS inför SAS Go Light utan bagage inkluderat

Som vi här på Bonusfeber.se tidigare har förutspått och även SAS antytt så sent som förra veckan följer SAS nu efter i raden av flygbolag som inför priser utan bagage och vi ger dig detaljerna. 

I lång tid har vi väntat på att SAS skall komma med biljettyper som inte inkluderar bagage och mycket riktigt bekräftar SAS att det nu kommer från och med den 8/9 2015. I första omgången blir det ett urval av linjer som inkluderar destinationer i Spanien, Frankrike, Nederländerna, Finland, Grekland och Irland.

alltid-med-sas-v40-13

Nu är det slut på ”alltid med SAS”, i alla fall när det gäller bagage

Det nya konceptet kommer att få namnet GO Light och betyder att bagage inte längre är en del av biljettpriset i den nya produkten, som det alltid har varit hos SAS och något som man har använt miljontals kronor att marknadsföra de senaste åren. Helt fram till nyligen har detta varit ett av SAS bästa försäljningsargument och kampanjen har synts på många platser.

Bagage koster ekstra

Om du köper en GO Light biljett, inkluderar det enbart 8kg handbagage (+ en ”personal item). Om man senare bestämmer sig för att ta med sig en väska kostar detta 199SEK eller 25 EUR. Dessa priser gäller vid beställning online. Vid online-checkin eller på flygplatser blir det dyrare.

Billigare biljetter

Till vår danska systersite Bonusfeber.dk säger SAS informationschef i Danmark Trine Kronmann-Mikkelse att GO Light produkten blir ca 120:- billigare än dagens SAS Go produkt där bagage är inkluderat. Vet man  med sig att man behöver ta med sig bagage är det med med andra ord billigare att köpa den traditionella Go produkten. Har du enbart handbagage blir det en liten besparing och som bekant, ”många bäckar små…” Sen om det betyder att SAS Go stiger med 120 kronor eller SAS Go Light faller i pris får tiden utvisa.

Branchtrend

Att SAS kommer med detta är som sagt inte någon överraskning. Den största överraskningen är faktiskt att det sker först nu då det är mer eller mindre standard både i USA och i Europa.

Passagerarna vill inte betala för någonting man inte använder och majoriteten köper biljetter baserat på lägsta pris som man hittar på diverse jämförelsesiter och nu har man på SS faktiskt möjlighet att komma högre upp på listan.

Undantag för EuroBonuskunder med status

Någonting väldigt positivt om man jämför med till exempel Lufthansa, är att SAS ger sina Diamond, Guld och Silvermedlemmar den fördelen att man även på de billiga biljetterna kan ha med bagage utan kostnad. Diamond och Guld får med andra ord ta med sig 2 st bagage på en GO Light biljett utan att betala och Silvermedlemmar får ta med sig en väska. Samma regler gäller även för Star Alliance Guldkortsinnehavare, en väska är inkluderad.

SAS går med andra ord inte lika långt i att skala av produkten som sin allianspartner Lufthansa eller Swiss. Dessa bolag låter dig inte statuskunderna ta med extra bagage eller ens välja sittplats utan avgift. Denna möjlighet ger SAS dig fortfarande, bara en väska mindre än tidigare.

Detta betyder faktiskt att ett statusmedlemsskap i EuroBonus faktiskt blir betydligt mer värt för många medlemmar. Speciellt när man har behov av att resa med en väska blir det faktiskt en besparing på biljettpriset – om SAS alltså väljer att sänk priset på Go Light istället för att öka SAS Go.

Fortfarande gratis val av plats

Utöver bagageavgiften blir det inte några ändringar i produkten i förhållande till den SAS GO produkt vi känner. Der är fortfarande möjligt att reservera plats 22 timmar innan avgång och statusmedlemmar kan göra det redan vid bokning. Ombord serveras också kaffe och te som idag.

EuroBonuspoäng precis som idag.

Om du samlar EuroBonuspoäng kan du andas ut. GO Light produkten ger samma antal poäng som idag enligt Trine Kromann-Mikkelsen.

Testas i höst

Det nya konceptet kommer, som tidigare nämnt att testas på sex marknader under hösten och faller de väl ut kommer SAS att rulla ut det på övriga europeiska linjer. Kromann-Mikkelsen säger till Bonusfeber att det är för tidigt att säga om man kommer introducera detta även på interkontinentala linjer, här blir bagage alltså fortfarande en del av priset tills vidare.

Fra 8. september 2015 indfører SAS en ny billetkategori: GO Light, som ikke længere inkluderer indtjekket bagage.

Bagage för biljetter som redan är beställda

Alla biljetter som redan är köpta och betalda faller i kategorin GO och inkluderar med andra ord ett styck bagage i priset. Endast om det uttryckligen står GO Light omfattas de av det nya regelverket.

Förväntat

Dessa ändringarna som SAS nu introducerar med det nya GO Light konceptet är inga stora överraskningar. Flygbolaget följer bara med de stora giganterna i Europa och det är positivt att man inte väljer att ta bort val av plats, loungetillgång, bonuspoäng m.m som bland annat Lufthansa gör till stor del. Om det rent faktiskt betyder att priserna sjunker kan det visa sig vara ett smart drag för bolaget som då kan locka till sig kunder som annars hade valt en lågprisaktör. Det ställer dock större krav på markpersonalen att man följer reglerna för handbagage bättre än idag. Med mer handbagage ombord kan det plötsligt bli kamp om platsen i hatthyllorna och redan idag ser vi att passagerarna överskrider mängden man får ha med. Alla som rest mellan Stockholm och Köpenhamn vet vad vi menar, men vi håller tummarna för att detta fungerar…

 

Vad tycker du om ändringarna? Kommentera gärna här eller i forumet  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *