SAS linje till Houston invigd

I går klockan 16:00 hade SAS sin, troligen viktigaste och mest markanta öppning av en ny linje på flera år då en Boeing 737-700BBJ från PrivatAir med bara 44 businessclassstolar lämnade Stavanger mot Houston. Innan avgång hade SAS en ceremoni för att fira SK951.

Bonusfeber var igår bland de första att besöka flygplanet som skall användas mellan de två oljestäderna. 

Just öppnandet av denna linje som många kallar ”oljelinjen” har idag satt tydliga spår på Sola flygplats utanför Stavanger. Utöver en stor linje i sig tack vare att den är en ren Business Class linje var det en stor skara från SAS med koncernchefen Richard Gustavson i spetsen, Avinor (Norska motsvarigheten till Swedavia) och en hel del press. Flera försäljningsställen sålde norska och amerikanska flaggor och amerikansk bakgrundsmusik spelades för att bidra till den goda stämningen.

Stavangers gate 8 pyntet og klar til afgang

Hela området vid gate 8 i non-schengenområdet är avspärrat och SAS disponerar området som en enkel avgångslounge före varje avgång. Här serveras en lätt måltid, snacks samt dryck i form av kaffe, te, juice, öl, vin, mineralvatten och Henriot, den vanliga champagnen som också serveras ombord i Business class på andra linjer. Detta är nytt och och inget man ser i vanliga SAS lounger.

Av samma anledning saknas det en del fördelar såsom privata rum eller duschmöjligheter. Argumentet från SAS är att detta inte behövs på grund av linjens fördelaktiga avgångs och ankomsttider i Stavanger.

Let buffet sættes op til afgangen

Dagens flygning, och den första på sträckan hade totalt 32 passagerare. Majoriteten startade i Stavanger men det fanns även transitpassagerare från Europa, USA och Kina. De flesta var affärsresande men även en barnfamilj på väg på semester fanns bland de resande. Det är också denna kombination av resande man förväntar sig i framtiden, flest lokala passagerare från Stavanger från oljeindustrin men även en del som väljer Stavanger som transit framför Frankfurt, Amsterdam eller Paris.

Loungeområdet før afgang

Precis innan den officiella öppningen av linjen kom dagens crew med stora leenden klara att bjuda passagerarna på god service under resan.  I tillägg till PrivtAirs besättning var även Catharina Friberg från SAS (längst till vänster) med för att kontrollera serviceupplägget. I framtiden blir det dock bara PrivatAir besättning.

Crewet til første tur mod Houston

Så var det äntligen dags för Richard Gustafsson att hålla sitt tal och officiellt inviga linjen. Hans tal handlade om att Houston inte bara var en stad för personer i oljebranschen men också en spännande stad att besöka – med många barer, något som väckte munterhet i församlingen.

Vi på Bonusfeber tror på linjen förutsatt att SAS klarar av att hålla ett attraktivt pris i förhållande till Air France, Lufthansa, KLM och andra bolag med linjer till Houston från Europa. Priset för en stol ligger runt 20,000 via dessa och SAS ligger ett par tusen kronor över detta på många dagar. Helt klart är att pris blir en viktig parameter då flygtiden från t.ex Stockholm eller Köpenhamn bara är 1-2 timmar kortare via Stavanger.

Utöver att Stavanger är en god marknad kan man också få med sig Aberdeen på andra sidan Nordsjön som redan nu är länkat till Stavanger i tillägg till vad  Widerøe kan dra med sig från resten av oljelandet Norge.

Koncernchefen Richard Gustavson holder åbningstalen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *