SAS med charmoffensiv

SAS har idag lanserat en ny reklam och imagekampanj som måste ses som en större charmoffensiv mot kunderna (och även bolagets anställda). Överskriften för kampanjen är ”We are Travelers” och har som mål att få både kunder och medarbetare att känna samhörighet med varandra när de reser mycket. 

Samtidig som SAS lanserade denna nya reklam och kommunikationsprofil har SAS mest lojala kunder mottagit ett mail från toppchefen Rickard Gustafson med överskriven ”TACK”. Det är inte igår som topchefen har kommunicerat direkt med kunderna och många både internt och externt kan nog påstå att han har varit ganska anonym och låtit andra ta hand om kommunikationen utåt.

En ursäkt mer än ett tack 

Detta mail är egentligen en enda stor ursäkt och överskriften borde kanske ha varit ”förlåt” istället för tack. Mailen handler nog i verkligheten om att SAS är väl medvetna om att allt inte har varit perfekt senaste året och många lojala kunders tålamod har satts på prov mer än en gång. Gustafson avslutar också genom att skriva ”tack för ditt tålamod med SAS senaste året”.

Mailen och den parallella introduktionen av den nya kampanjen kan ses som om SAS försöker sig på en nystart med kunderna. Vad det nu innebär får tiden utvisa men vi hoppas att det är mer än bara tom marknadsföringssvada och rent faktiskt betyder förbättringar för kunden.

Mailen från Gustafson avslutas också med ”Du som resande är det mest värdefulla vi har. Det skall vi bevisa framöver”.

Den meningen kan inte tolkas som annat än en känga inåt i bolaget om att allt inte har varit perfekt men det är helt klart positivt att SAS nu har fokus på att förbättra förhållandet med sina bästa kunder.

På SASfronten intet (mycket) nytt

I övrigt bjöd inte mailet på många nyheter. Det är en trevlig liten ”snackis” som strategiskt skickas ut på en måndag när många är ute och reser och en dag som i övrigt inte har särskilt gott renommé. Men det finns öppningar för ändringar som kan komma, speciellt för Guld och Diamantkortshållare som är mer reserelaterade t.ex uppgraderingar med mera. Han skriver i alla fall i mailet att lojalitet inte enbart handlar om ekonomisk belöning men att möjligheten för resor och uppgraderingar blir centralt i EuroBonus.

Inga konkreta löften så vad det konkret innebär får tiden visa.

Om det bara är positiva ändringar som kommer tvivlar vi på. Särskilt statuslösa kunder kommer nog att känna av framtiden i form av avgifter för bagage etc. Vi hoppas självklart att vi har fel i det här fallet.

“We Are Travelers”

Den nya kampanjen vänder sig egentligen till både kunder och medarbetare. Målet är att få alla att uppfatta sig som resande och vara i samma ”båt” (eller på samma flyg för den delen). Den skall få alla att nicka igenkännande till känslan av att vara borta från familjen, vikten av att komma hem på utsatt tid, säkerhet etc. Helt enkelt saker som kunder och personal har gemensamt. Målet är säkert också att ge hårt prövade anställda en moralboost efter alla sparprogram och nedskärningar bolaget har varit igenom. Det är trots allt bolagets anställda som utgör en stor del av varumärket.

Kampanjen spelar helt klart på mjuka värden något som tyder på att SAS har insett att man inte skall fokusera enbart på pris i marknadsföringen, en match som man helt säkert skulle förlora rejält.

Det är även ett steg bort från “All inclusive” profilen, som SAS har satsat stora belopp på senaste åren. En kampanj som kan vara värdelös om vår kristallkula tyvärr skulle visa sig får rätt. Men frågan är om SAS har ett val här när hela branschen är på väg i samma riktning.  Trist men SAS är faktiskt förlåtna på förhand  om man bestämmer sig för detta. Det är sorgligt, men smärtsamt nödvändigt.

Se SAS nya reklamfilm nedanför och läs mer om den nya kampanjen “We Are Travelers” på SAS dedikerade hemsida

[ot-video type=”youtube” url=”http://www.youtube.com/watch?v=4mIo0p3IaFk”]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *