SAS skapar ett helt nytt flygbolag för regionalflyg

Denna webbplats kan innehålla länkar till partners som betalar oss provision på försäljningen.

SAS håller på att förnya flottan och de måste hitta en ersättning för sina gamla flygplan, som kan ta mellan 120-150 passagerare.

Vi har länge gissat att SAS skulle skapa ett nytt flygbolag i detta avseende. Nu har det framkommit att det är precis vad SAS har planerat att göra.

SAS har ingått ett avtal med Luftfartsindustrins personalförening (FPU) om de specifika villkoren för det nya flygbolaget. Ett flygbolag som har fått namnet Airstar 4 A/S. Detta företag grundades tillbaka i januari 2019 och ägs 100% av SAS.

I bokslutet för 2018 skrev SAS följande:

As a final point, we need to further enhance our operating model to increase productivity and flexibility. Approximately 20% of the destinations in SAS network are optimal to serve with an aircraft sized between an A320neo (180-seat) and a CRJ (90-seat). Our older 120-150 seat aircraft serving this segment today need to be replaced in the next few years and currently there is no order in place to bridge the gap.

Rightsizing of the fleet is crucial from a profitability perspective, but it is also an important part of our journey towards a more sustainable future.

However, to place such an order we need to certify that the benefits of single-fleet operations on all platforms remain intact, and that the available aircraft types perform to the standard for which we are known. We also need to secure competitive duty agreements appropriate for mid-size operation.

Utdrag ur SAS finansiella bokslutrapport 2018

I samband med dagens kvartalsrapport har VD Rickard Gustafsson skrivit följande:

Vi har ingått ett avtal med den danska fackföreningen FPU. Ett avtal anpassat till framtiden för regional produktion. Avtalet uppfyller alla krav för regional produktion med medelstora flygplan. Det är också med anställda i Skandinavien och på skandinaviska termer. Med detta på plats fortsätter vi att hitta lösningar på de andra kraven och de andra fackföreningar som SAS samarbetar med.

Det nya flygbolaget Airstar 4 A / S, som har SAS verkställande direktör Eivind Bjurstrøm som direktör, förväntas ha mellan 20 och 30 flygplan. Källorna anger 24 flygplan som det exakta antalet.

Vilket plan kommer det att vara?

Därför är det flygplanstyperna Boeing 737-700 (141 passagerare) och Airbus A319 (150 passagerare) som behöver fasas ut och en ny flygplanstyp måste hittas för att ta över. Så när den nuvarande officiella flottans strategi är en enhetsflotta, är det just Airbus A220-100 (116 passagerare) och en Airbus 220-300 (141 passagerare) som kommer in i bilden.

Alternativet kan vara flygplan från Embraer, men då bryts strategin för en enhetsflotta. Men det kan lösas med samma inställning som med användningen av CRJ900 och ATR72. De drivs av ett externt flygbolag som driver ett våthyresavtal med SAS. Men eftersom det nu är ett nytt SAS-kontrollerat flygbolag, så skulle det vara meningsfullt att förbli trogna mot den strategi

Här på InsideFlyer räknar vi med att SAS kommer att fatta ett beslut mycket snart – och i början av 2020. Anledningen är att det finns en ganska lång leveranstid för de typer av flygplan som är i sikte. Och om SAS måste följa sin egen miljöstrategi och mål kommer de första flygplanen att levereras inom de kommande 3-5 åren.

Vad tror du om vilken flygmodell SAS väljer?

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *