Singapore Airlines Premium Economy blir ännu bättre denna mån

Singapore Airlines har sedan 2015 erbjudit Premium Economy på sina längre rutter. Nu förbättras produkten ytterligare på flera områden. Läs här och se förbättringarna i den redan ganska bra Premium Economy-produkten.

InsideFlyer är för närvarande i Singapore och är inbjuden som enda nordiska medie till lanseringen av en större uppgradering av deras Premium Economy-produkt. Lanseringen är en stor händelse med deltagare från över 20 länder.

Dessa förbättringar har varit på gång länge och började innan pandemin slog till. Därför har det tagit längre tid att få det ut till världen. Detta är den första större uppgraderingen av Premium Economy sedan lanseringen 2015.

Mr Yeoh Phee Teik, Senior Vice President för kundupplevelse på Singapore Airlines. Foto: Henrik Olsen Vi kan inte avslöja den exakta kostnaden för Premium Economy, men vi kan avslöja att med dessa förbättringar spenderar vi mer pengar på produkten för att erbjuda en ännu bättre produkt till våra kunder.

Mr Yeoh Phee Teik, Senior Vice President för kundupplevelse på Singapore Airlines. Foto: Henrik Olsen

Det Singapore Airlines just har meddelat är att deras Premium Economy nu får förbättringar inom följande 4 områden:

Förbättrade måltider och fler “Book the Cook” -alternativ (dock ännu inte från Köpenhamn) Förbättrat utbud av drycker Ny serie av lättviktsporslin En ny amenity kit Sedan Premium Economy introducerades 2015 har den blivit alltmer populär bland många av våra kunder. De gillar den extra bekvämlighet och extra utrymme de får på de långa flygningarna, samt förbättrad service ombord. De ser det som ett bra värde för pengarna.

Mr Yeoh Phee Teik, Senior Vice President för kundupplevelse på Singapore Airlines.

De nya måltiderna och dryckerna

Allt börjar strax efter avgången, där Premium Economy-passagerarna från den 31 mars 2024 kan njuta av ett glas icke-vintage champagne från Charles de Cazanove och deras Brut Tradition. Det är inte en ny champagne ombord, men den erbjuds framöver redan efter avgång.

Singapore Airlines – Premium Economy. Foto: Henrik Olsen

Det kommer också två nya viner, valda för att passa in med de många olika måltiderna som erbjuds (eller är i rotation).

Sist men inte minst kommer det att finnas ett större urval av te, samt möjligheten att få en kopp varm choklad.

De förbättrade måltiderna är där de största förändringarna och förbättringarna sker. Den nya serien av lättviktsporslin utgör grunden för en tydlig förbättring av den totala måltidsservicen ombord. Det kommer att användas på flygningar över 7 timmar – och därmed också till och från Köpenhamn.

Singapore Airlines har arbetat med befintliga och nya menyer och kan nu erbjuda över 200 olika förrätter, huvudrätter, efterrätter och tillbehör till sina Premium Economy-kunder.

Singapore Airlines – Premium Economy. Foto: Henrik Olsen

Dessutom kommer det i framtiden att finnas ett urval av mer än 20 rätter via deras mycket populära “Book the Cook” -koncept, vilket är tillgängligt på 22 flygplatser. Vi frågade när Köpenhamn skulle komma med på listan, men tyvärr fanns det inget positivt svar på detta ännu. Så vi kan hoppas att Gate Gourmet snart kan erbjuda detta, eftersom det är de som ska leverera det till Singapore Airlines.

En av de centrala förändringarna är storleken på brickan – och därmed storleken på måltiden. Den har blivit betydligt större och många kommer att vara ganska nöjda med det. Men även små saker som att det nu finns riktiga knivar och gafflar istället för plast. Det gör bara upplevelsen bättre när man äter. För vem har inte brutit sitt plastbestick tidigare?

Singapore Airlines fortsätter att arbeta mycket med lokala produkter. Detta är områden som förändras från destination till destination.

Singapore Airlines – Premium Economy. Foto: Henrik Olsen

Vitlöksbrödet är en klassiker för Singapore Airlines och något många har stött på på flygningar i Business Class eller First Class. De har nu fått en speciell version till Premium Economy också. Det är en surdegsbulle med vitlökssmör. Det smakade faktiskt ganska gott och från Singapore är det färskt tillagat i SATS stora cateringcenter bredvid Changi-flygplatsen.

Det nya amenity kitet

Amenity-kittet har också förändrats. Här är det lite mindre tydligt vad förbättringarna är för passagerarna. Faktum är att det kan kännas som att något har tagits bort från det.

Singapore Airlines – Premium Economy – Amenity Kit. Foto: Henrik Olsen

Orsaken är att tandborsten nu inte längre ingår i amenity-kittet, men kan erhållas genom att fråga efter den – faktiskt samma som i deras Business Class. En annan sak är att sockorna har bytts ut mot engångssandaler.

Det nya amenity-kitet är utformat i samarbete med företaget OUT OF THE WOODS och är tillverkat av papper. Det är tydligt att känna detta när man rör vid amenity-kittet. Ögonmasken och sandalerna är tillverkade av återvunnen plast och den medföljande läppbalsamet är tillverkat av nedbrytbart plast.

Den samlade bedömningen

Det är klart att med dessa förbättringar finns det många av dem som kan uppfattas som dolda för kunderna. Men det är tydligt att det samlade värdet för kunderna har ökat. Så sett från vår bedömning och erfarenhet är det klart godkänt.

Singapore Airlines – Premium Economy. Foto: Henrik Olsen

Till exempel att byta till lättviktsporslin från främst plast påverkar både önskan att öka fokus på återanvändning och miljöpåverkan, men också att det blev plats för klart större portioner och saker på brickan – för alla måltiderna. Vi ser att till och med andramåltiden är en fullständig måltid, vilket inte är fallet med Singapore Airlines.

En annan tydlig sak är att all mat tillagas från grunden. Det finns inget som kommer fruset från andra leverantörer. Det innebär att saker som grönsaker och den goda chilipastan Sambal bara smakar bättre – allt är gjort från grunden.

Singapore Airlines erbjuder naturligtvis specialmåltider för dem som önskar det (t.ex. vegetariskt, indiskt etc.). Det gäller också för barn och de har ett ganska brett urval. Det finns över 20 olika specialmenyer, så alla är täckta. Det kostar inget extra att välja en specialmåltid.

Här är ett urval av bilder på de över 200 menyerna som har anpassats eller nyproducerats för uppgraderingen av Premium Economy:

This slideshow requires JavaScript.

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *