Swiss inför avgift för platsreservation från och med 8:e juli

BF-Swiss-Flyg-800x500_c

Swiss inför avgift för platsreservation från och med 8:e juli i år. Detta gäller både för flyg inom Europa och på långflygningar och oavsett vilken biljettklass du har köpt i ekonomi. De har tagit det hela ytterligare ett steg och delat in deras flygplan i zoner. Detta gör att avgiften är högre om man väljer platser med extra benutrymme eller platser längst fram i planet.

Att Swiss inför detta på nuvarande tidpunkt är inte så konstigt då vi här på Bonusfeber i april månad kunde upplysa om att Lufthansa också införde avgifter på deras långflygningar och därmed startade resan mot fler avgifter, som vi sett indikationer på flera gånger under det senaste året.

Priserna för platsreservationerna vid bokning varierar från CHF 9,- till CHF 99,- allt efter vilken plats man väljer och längden på den aktuella flygningen. Priserna är också per segment, således att man ska betala extra avgift om man flyger från Köpenhamn till New York via Zürich. Detta kostar CHF 9,- från Köpenhamn till Zürich och CHF 99,- från Zürich till New York, och lika mycket på returresan.

 

Exempel på zonindelning på ett Swiss flyg
Exempel på zonindelning på ett Swiss flyg

Priset för en resa tur och retur mellan Köpenhamn och New York via Zürich kommer därför att kosta ytterligare CHF 216,- eller över SEK 1600,- för att säkra sig ett säte med extra benutrymme.

Priset för platsreservation tur/retur från Köpenhamn till New York via Zürich
Priset för platsreservation tur/retur från Köpenhamn till New York via Zürich

Detta pris gäller oavsett om du bokar 10 månader i förväg eller 3 dagar innan avgång. Priset gäller ända fram till 48 timmar före avgång. Det enda undantaget för att slippa avgiften är om man har Senator eller HON status hos Lufthansa gruppen.

Fler prisexempel på vad platsreservation kommer att kosta med Swiss
Fler prisexempel på vad platsreservation kommer att kosta med Swiss

Om man väntar till 24 timmar innan avgång och använder online check-in, så är det fortfarande gratis att välja plats. Men då ska man nog förvänta sig att de bästa platserna redan är tagna antingen av Senator medlemmar (då HON medlemmar nog oftast reser i antingen Business eller Första klass) eller de som har betalat extra för en speciell plats vid bokningen. Så vi kan bara uppmana till att vara mycket noga med att checka in precis 24 timmar före avgång för att få så goda chanser som möjligt.

Swiss – Översikt över reglerna för platsreservation gällande från och med 8:e juli
Swiss – Översikt över reglerna för platsreservation gällande från och med 8:e juli

Så bokar man efter den 8:e juli gäller ovanstående regler på avgångar från den 15:e juli.

Zonindelningen av flygplanet är en ny detalj som gör det ännu svårare att säkra en bättre komfort till en billig peng. Precis som SAS infört på sina långflygningar så är de bästa platserna något som kostar pengar. Dock är skillnaden att alla platsbokningar har en avgift och de bästa platserna kostar extra. Undrar om inte SAS snart inför samma system för deras SAS Go och för folk som inte har en EuroBonus Silver status eller högre på kortet.

Läs också: SAS med platsreservation vid bokning

Som nämnt tidigare så är detta inte den första gången vi stöter på detta – ej heller den sista. Vi har sett platsreservationer i många olika situationer. British Airways var ett av de första bolag som införde detta på klasserna Ekonomi, Premium Ekonomi och Business. Nu kan vi se att listan har blivit något längre och består även av SAS, KLM och Lufthansa som var och en har infört det i olika varianter. Men utgångspunkten är densamma. Reser man utan status hos bolaget och på en Ekonomi-biljett så ska man betala en avgift för att välja plats i samband med bokningen.

Här på Bonusfeber så anser vi att trenden med att införa avgifter så som för platsreservation, bagage, och andra saker gör det mycket mer besvärligt att som konsument jämföra priserna. Men vi är också klara över att vi själva har bett om denna utveckling, då det är detta koncept som är mycket populärt hos lågprisbolagen och där ser vi en stigande utveckling i att kunderna väljer att köpa sina biljetter hos dem trots de ogenomskådliga slutpriserna. Så utvecklingen hos nätverksbolagen kommer att fortsätta och avgifter för bagage är nästa steg, vilket vi såg ett exempel på för några dagar sedan då KLM informerade att de inför en avgift på detta område.

Detaljerad information från Swiss kan hittas här

Källa: Bonusfeber.dk

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *