Tusentals Executive Club konton spärrade

Utan förvarning har Birtish Airways suspenderat tusentals Executive Club konton. Ett stort antal kunde har i dagarna upplevt att de inte längre kan logga in på sina konto på ba.com och det enda man möts av är meddelandet att British Airways inte känner igen medlemsnumret. 

British Airways har bara spärrat dessa konton utan förvarning. Inga mail har skickats till berörda och inga uppdateringar har synts till på varken Facebook eller twitter. Enbart tystnad, stängda konto och saknade poäng.

Dette skærmbillede er der åbenbart tusindvis af British Airways Executive Club medlemmer som ser lige nu.

För egen del kunde jag komma åt mit konto tidigare idag men nu har det stängts. Efter ett par försök att återställa mitt lösenord via mail lyckades jag tillslut logga in men alla poäng saknas!?

Alle pint mangler efter jeg langt om længe fik adgang til den spærrede konto igen.

Vid en närmare genomgång av mitt kontoutdrag kan jag se att British Airways har raderat alla minn poäng idag.

Uddrag af mit kontooversigt idag.

Vad betyder “Ex-Gratia” ? Altså utöver att British Airways nollställer mitt konto?

Ex gratia (/ˌɛks ˈɡrʃiə/;[1] also spelled ex-gratia) is Latin for “by favour”, and is most often used in a legal context. When something has been done ex gratia, it has been done voluntarily, out of kindness or grace. In law, an ex gratia payment is a payment made without the giver recognising any liability or legal obligation. Kilde: Wikipedia

Enligt. Wikipedia, betyder det “by favour”. British Airways menar alltså att man gör mig en tjänst genom att ta alla mina poäng utan att meddela mig om det???

Enligt. denna tråden på FlyerTalk är det ett problem som drabbat otroligt många. Flera har redan ringt British Airways och de som har kommit fram har fått en rad olika förklaringar om orsaken. Den mest logiska är dock att det handlar om säkerhetsåtgärder på grund av hackade konton.

Vad skall jag göra för att få tillbaka mina poäng?

För det första skall du trycka på “Forgotten PIN/Password” överst i det högra hörnet för att nollställa ditt lösenord. När det är gjort skall du kunna logga in på kontot igen.

Kontot skall du vara nollställt dvs. du har inga poäng.

Den information vi har är att man därefter behöver ringa British Airways för att få poängen i retur. Man får några säkerhetsfrågor för att bekräfta att du är den rättmätiga ägaren av kontot. Hur lång tid det går innan poängen återförs på kontot vet ingen men flera har fått besked om att det skall ta 24-48 timmar. Men, med antalet medlemmar som berörts av detta förvånar det mig inte om det tar betydligt längre tid än så.

Ikke godkänt British Airways

At BA tar grepp för att undgå missbruk av konton finns inget att säga om, bättre att vara proaktiva än att behöva städa upp i efterhand. Men att man bara spärrar konton och raderar poäng utan att ge besked är under all kritik.

Att skicka ut ett mail till berörda, komma med tydlig information när man försöker logga in eller uppdatera sin hemsida och sociala medier borde inte vara svårt år 2015. Det är trots allt en minoritet av medlemmarna som besöker hemsidor som Bonusfeber.se, Flyertalk och liknande där informationen finns.

 

 

 

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *