3 dagar 3 nya destinationer med Emirates A380

Emirates startar inom loppet av tre dagar, tre flygningar med A380. Bara logistiken i sig är en massiv uppgift att få på plats. Vad som gör det ännu mer intressant är att det är just linjer med A380 vi pratar om.

Först ut är San Francisco som Emirates har flugit sedan 2008. Därefter kommer Milano. Från att man började trafikera den italienska staden har man transporterat 3,1 miljoner passagerare på sträckan. För alla fotbollsintresserade motsvarar detta nog människor att fylla San Siri stadion hela 38 gånger. Sist ut i trion är Huston, känd som världens energicentrum och även den senaste långlinjedestinationen i SAS nätverk. Här har man på 7 år transporterat 1,2 miljoner passagerare. Det är med andra ord inga små volymer passagerare det handlar om det där sumperjumbon sätts in och Emirates verkar verkligen ha tron på att “the sky is the limit”. Med dessa tre linjer kommer bolaget trafikera totalt 33 destinationer från Auckland i öst till Los Angeles i väst med denna luftes gigant.

emirates380tri

Med dessa tre linjer kommer bolaget trafikera totalt 33 destinationer från Auckland i öst till Los Angeles i väst.

Hubert Frach, Divisional Senior Vice President, Commercial Operations West i Emirates säger i ett uttalande att:

Emirates har nu 55 A380 flygplan i sin flotta, motsvarande en tredjedel av alla A380 i luften. At kunna lansera tre nya A380 destinationer på tre dagar är ingen lätt uppgift. Det kräver omfattande planering, koordinering över avdelningsgränser, att flygplatserna är redo och framför allt kunskapen för att lyckas.”

 

Emirates San Fransiscolinje kommer flygas dagligen som EK225 med avgång från Dubai kl 08.50 med ankomst i San Fransisco klockan 12.50 samma dag. Returen EK 266 avgår 15.30 och landar nästa dag kl 19.25.

EK91 lämnar Dubai kl 15.40 och landar på Malpensa utanför Milano kl 19.35. Returen går 21.20 och ankommer Terminal A, hemvist för för Emirates A380 och världens första specialbyggda terminal kl 06.25 nästa dag.

Den dagliga avgången till Houston avgår 9.30 och ankommer 1605 för att sedan lämna George Bush Intercontinental 18.25 och landa hemma 19.05 dagen därpå.

Emirates har utan tvekan en fascinerande utveckling som är spännande att följa då den saknar motstycke här i Europa. Bolaget har även gett oss Skandinaver möjligheten att komma till Mellanöstern och vidare mot Asien med ett flygbolag som har stora och moderna flygplan, där även ekonomiklass är en behaglig upplevelse och kan jämföras med andra bolags premiumklasser.

 

Om Bonusfeber.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Comments

  1. Palmen says

    “Bolaget har även gett oss Skandinaver möjligheten att komma till Mellanöstern och vidare mot Asien med ett flygbolag som har stora och moderna flygplan, där även ekonomiklass är en behaglig upplevelse och kan jämföras med andra bolags premiumklasser.”

    Vilka bolags premiumklasser kan jämföras med Emirates ekonomi-klass? Det är väl bara Norwegians premium-produkt som Emirates ekonomi-klass kommer i närheten av, övriga premium-produkter som erbjuds på den skandinaviska marknaden skulle jag påstå är bättre än en ekonomi-produkt från Emirates.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *