KLMs “Smart Boarding” – Är den så smart?

För några veckor sedan fick jag för första gången testat KLMs “Smart Boarding” system på Schipol. Kort förklarat är det ett nummersystem där man får en kölapp som baseras på var i flyget man sitter. 

Detta är inte ett nytt system, KLM började med detta i slutet av 2013. Jag flyger däremot inte ofta med KLM och därför har jag först fått chansen att prova detta ny, 2015. Det som förundrar mig är varför andra flygbolag inte har kopierat detta system?

Är det för at:

– Det inte fungera optimalt?
– Att det fungerar, men är svårt att implementera?
– At det det fungerar, men inte ger tidsvinster som är stora nog?

Vid gaten fanns flera maskiner som, baserat på din biljett, gav dig en kölapp. Det enda du behövde göra var att scanna boardingkortet och få ett nummer baserat på din status och sittplats.

KLM-Smart-Boarding-i-Amsterdam-Schiphol-4-350x350

Min “kölapp”

Redan vid boarding uppstod alltså de första problemen i “min värld”. Det kommer alltid finnas för många som har rätt till prioriterat boarding och därmed försenar hela processen. Då alla som reser i Business Class, i Economy Comfort eller har status i Flying Blu har fortfarande möjlighet att boarda när man själv vill. Detta kan, på en del avgångar, vara så många som hälften av alla ombord vilket det också var på vår flight. Här borde man dela in passagerarna i ännu fler kategorier för att göra boardingen så smidig som möjligt.

Skjermen viser hvilket nummer som skal komme frem i køen.

När boarding startar stiger siffran från noll upp till det korrekta antalet för den aktuella avgången. Numret på kölappen utfärdas som nämnt baserat på placeringen i flyger (rad, om du har fönster, mitt eller gångplats). Det ges efter principen att fönsterplatserna skall gå ombord först följt av de som sitter ut mot gången.

Slutsatsen baserat på min avgång är att systemet i sig är rätt intelligent – och skulle fungera om alla följde systemet och dess ordning under boarding. Nu förstörs den av att alla med prioriterad boarding som sitter på andra platser än längst fram i flyget kan gå ombord “hipp som happ” vilket skapar kö och gör processen trögare.

I min värld kan “Smart Boarding” fungera och statuskunder blir en del av systemet baserat på var i flygplanet de skall sitta. De kunde också få gå ombord först, fortfarande baserat på var de skall sitta något som kanske speciellt gäller statuskunder som skall sitta i ekonomisektionen.

Har du provat detta sätt att boarda på? Vad tycker du? Kommentera gärna

 

Urpsrungligen publicerad av Henrik Olsen på Bonusfeber.dk

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Comments

  1. pojwall says

    Hej.
    Flög med KLM senaste månaden från Amsterdam till Köpenhamn. Beträffande detta systemet tycker jag det är en riktig flopp.
    När nu alla hade fått sitt nummer var det ändå en massa resenärer som “glömde” vara med borrningen. Dom stod och pratade med varandra eller i sin mobil. Det var rörigt och faktiskt “oplanerat” vilket det tvärtom inte var meningen.
    Jag anser att det är ett extra dåligt moment. Det fungerar inte och tidsvinsten att få in folk i kabinen är marginell.
    Ett system som säkert kostat en massa pengar till väldigt dålig effekt.
    P-O

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *