261/2004 – Passagerarens vän vid problem på resan

Ibland händer det som inte bara inte får hända. Du är på väg till ett viktigt möte, semester eller någonting annat och möts på flygplatsen av en not vid sidan om din flight som skriker ut ordet  ”DELAYED” eller i värsta fall ”CANCELLED”.  Vi kan inte lösa just det problemet men låt oss titta närmare på vilka rättigheter du har när allting inte går som planerat på resan.

 

Föreningar

Vad räknas då som en försening? Det som är avgörande i detta fall är hur lång sträckan är och enligt EU regulativen delas det in i tre kategorier

 

  • 2 timmar på flygningar upp till 1500km
  • 3 timmar på flygningar inom EU som är överstiger 1500 km eller utanför EU 1500-3500km
  • 4 timmar i alla övriga fall.

När förseningen träder i kraft har du som passagerare rätt till service och assistans från flygbolagets sida. Först och främst har du rätt till det som definieras som ”skälig” mat och dryck i förhållande till väntetiden. Vi regerar lite på ordet skälig då det lämnar väldigt mycket tolkningsutrymme för bolagen. Vidare har du rätt till 2 meddelanden, antingen mail, telefon eller fax till destinationen. Den här regeln kanske känns lite onödig med tanke på att majoriteten idag äger en mobiltelefon eller har möjlighet att koppla upp sig mot ett trådlöst nätverk för att kommunicera på egen hand. Blir förseningen av den typen att du måste övernatta är flygbolaget tvungna att stå för hotell och transport till och från flygplatsen.

Kommer du upp i över fem timmar är flygbolaget skyldigt att betala tillbaka den del av biljetten du inte har kunnat utnyttja. Detta gäller så snart flygbolaget räknar med att förseningen skall överstiga fem timmar och du behöver alltså inte vänta tiden ut innan du hävdar din rätt. Här skall du komma ihåg att vid återbetalning så upphör ditt kontrakt med flygbolaget och du mister därmed all rätt till vidare mat och hotell, you’re on your own! Övriga ersättningar har du dock rätt till.

Förutom att få pengarna tillbaka för biljettpriset kan det finnas mer att hämta för dig som passagerare vid en försening även om det blir en liten utmaning.  I grund och botten skall flygbolaget ansvara för försening av passagerare såväl som bagage. T.ex. hotellbokningar, förlorad arbetsinkomst, tåg eller hyrbilskostnader räknas in här. MEN det finns undantag för flygbolagens ansvar. Kan man bevisa att man har gjort allt i sin makt för att undvika förseningen betalas ingen ersättning ut.

 

Inställda flyg

Ibland sker det absolut värsta tänkbara, att resan blir helt inställd. Den här situationen ger dig alltid rätt att av eller omboka din resa. Väjer du ombokning har du samma rättigheter som vid försenade flyg såsom mat och hotell. Andra ersättningsanspråk bedöms från fall till fall och här saknar vi klarare riktlinjer för när man faktiskt får ersättning som passagerare.

Det som är kristallklart är dock att du har rätt till följande ersättning:

  • Återbetalning av den del av biljetten som inte är förbrukad.
  • Ombokning för ankomst så snart som möjligt
  • Ombokning till ett tillfälle som passar dig (inom rimliga gränser).

Bolaget skall ALLTID låta dig välja mellan om och avbokning oavsett orsak till att resan ställdes in. Precis som i fallet med förseningar bryter du avtalet med flygbolaget om du väljer att boka av.

I övrigt är reglerna lika som när flyget blir försenat med hänsyn till omhändertagande.

När kan man använda sig av 261/2004? 
Det som vi har beskrivit i denna artikel gäller för alla flygningar inom EU. För resor till andra delar av världen tillämpar man detta enbart om du reser med ett EU registrerat bolag eller FRÅN EU. I andra fall är det bolagets egna regler som gäller om inte det aktuella landet har ett starkare konsumentskydd i lagen.  Exempelvis Singapore Airlines mellan New York och London omfattas av SIAs regler men åt andra hållet träder 261/2004 in.

Att tänka på 

Att kunna reglerna är A & O för att använda sig möjligheten till ersättning fullt ut. Vid en försening eller inställning är det många som vill ha hjälp där och då. Flygbolagen gör allt som oftast vad som krävs men ibland fallerar det. Hävda din rätt, men var ödmjuk. Kan man inte lösa en tvist på plats finns alltid möjligheten att göra det i efterhand. Kom även ihåg att titta vilket skydd du har för försening och inställda flyg i din reseförsäkring och spara alla kvitton som relaterar till din försening. Det kan finnas många kronor att hämta där som du kanske går miste om.

 

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *