Test: Silk Air ekonomiklass

 För att ta mig tillbaka till Singapore från Indonesien gick turen med Silk Air i ekonomi klassen från Yogyakarta till Singapore. Turen från Singapore till Lombok kommer det en beskrivning av senare.

Den här turen är genomförd i samarbete med PATA och Singapore Airlines.

Vi hade nog beräknat ganska god tid från hotellet i Yogyakarta och till flygplatsen. Man vet liksom inte hur trafiken kommer att vara. Som tur var var det like köer och vi blev avsläppta untanför terminalen.

Vi checkade in bagaget och fick våra boardingkort. För att lämna Indonesien var vi tvungna att betala en departure tax på 100 000 rupiah. Detta gjorde vi vid en liten disk före korridoren som ledde till pass och säkerhetskontrollen.

I passkontrollen fick vi de nödvändiga stämplarna i passen som visade att vi lämnat Indonesien inom de 30 dagar som vi hade visum för. Det var en ganska enkel process och det tog inte lång tid att komma igenom. Säkerhetskontrollen var något slapp då jag hittade en full vattenflaska i min väska innan boarding.

Efter säkerhetskontrollen var det kontroll av boardingkort och pass innan vi fick komma in i vänthallen.

Den internationella vänthallen på Yogyakarta International
Den internationella vänthallen på Yogyakarta International

Flyget som skulle ta oss till Singapore var något försenat vid ankomst från just Singapore men det fanns gott om sittplatser. En del av väntetiden spenderades vid fönstren, studerande flygtrafiken utanför.

Lion Air Boeing 737-900
Lion Air Boeing 737-900
Mandala Airbus 320
Mandala Airbus 320

Plötsligt dök det upp en bagagevagn med våra väskor på.

Bagagevagn
Bagagevagn

Så blev det dags för ombordstigning och Business class, PPS Club och KrisFlyer Gold kunde gå ombord först. Ingen reste sig. Det kom ett par upprop till på indonesiska och engelska men ingen reste sig. Tydligen inga resenärer i de kategorierna på den här turen. Ja ja, så följde boarding av ekonomiklassen och det fungerade bra och civiliserat.

Bemärk att andra Star Alliance guldfördelar inte gäller hos Silk Air. Även om Silk Air är ett dotterbolag till Singapore Air så är inte Silk Air medlem i Star Alliance, utan använder sig enbart av Singapore Airlines bonusprogram KrisFlyer.

Boarding
Boarding

Det var flygplanet med registreringsnummer 9V-SLF som skulle ta oss till Singapore. Den här maskinen har varit i tjänst hos Silk Air i 11 år sedan hon levererades till bolaget i juli 2003.

Söder om ekvatorn
Söder om ekvatorn
Ombordstigning
Ombordstigning

Ombord önskades vi välkomna av två flygvärdinnor som bugade och neg åt oss. Inte direkt vardagsmat för oss skandinaver men det var ju för all del trevligt.

Jag hittade snabbt mitt säte på rad 5, som är bulkhead och första raden i ekonomiklass.

Benutrymme i bulkhead
Benutrymme i bulkhead
Kabinen i ekonomiklass
Kabinen i ekonomiklass

Även om planet ”bara” är 11 år gammalt så bar det spår av slitage, men inte mer än vad man kan förvänta sig av ett plan av den åldern. Sätet var skönt att sitta i och inte helt utslitet.

Allteftersom blev planet cirka halvfullt och vi var klara för avfärd mot Singapore. Innan pushback pratade kaptenen i högtalaren om dagens tur, vädret och den förväntade flygtiden på cirka två timmar, något som skulle minska ner lite på förseningen. Vädret skulle vara bra under största delen av flygningen men han rekommenderade att behålla säkerhetsbältet fastspänt under hela flygningen då det ofta kan förekomma plötslig turbulens.

Säkerhetsdemonstrationen blev visad på de nerfällbara TV-skärmarna medans flygvärdinnan demonstrerade, precis som de gjorde på Garuda Indonesia. Tillslut bugade och neg de ytterligare en gång medans rösten på säkerhetsvideon sa ”Thank you for choosing Silk Air” – jag är fortfarande ganska imponerad över synkroniseringen på nigningen!

Klar för start
Klar för start

Vi lyfte från startbana 09 och efter avgång blev kursen gradvis ändrad mot nordväst.

Utflygning från Yogyakarta
Utflygning från Yogyakarta

Uppe på cruise-höjd blev vi serverade en varm måltid med valfri dryck. Jag är osäker på om alkohol var en del av gratisserveringen då jag inte var särskilt törstig vid tillfället.

Varm lunch
Varm lunch

Jag valde äppeljuice att dricka. Utöver det är det inte så mycket att säga om maten annat än att den smakade gott. Jag tycker egentligen att det är en lux att serveras varm mat i ekonomiklass på en så kort flygning, så jag var väl rätt så såld bara på den punkten. Servicen på flygningen var bra och det var en trevlig ton mellan besättningen och passagerarna. De flesta passagerarna verkade vara västerländska turister.

Reklam för olika Silk Air-destinationer
Reklam för olika Silk Air-destinationer

Efterhand närmade vi oss Singapore och kabinen städades och gjordes klar för landning.

Inflygning mot Singapore
Inflygning mot Singapore

Ett par minuter försenade landade vi på Singapore Changi. Från gaten till immigration och bagagehallen var det en liten bit att gå men det tog inte mer än 10-15 minuter från det att vi parkerade vid gaten till dess att vi hade passerat immigration och hade hämtat vårt bagage. Singapore Changi är en stor flygplats, ja men allt går ju så lätt och smidigt både transfer och ankomst!

Den här artikeln är översatt från Bonusfeber.no och skriven av Cecilie Larsen

Overview

Pros

Varm måltid;
Punktligt;
Trevlig personal

Cons

Något sliten kabininteriör

Säte

Mat/Dryck

Service

Valuta för pengarna

Overall Rating

Conclusion

Silk Air är definitivt en trevlig upplevelse. Jag tycker att de imponerar stort med en varm måltid i ekonomiklass. Servicen ombord var mycket bra och ankomsten till Singapore går nästan inte att få till bättre. För att vara en så pass stor flygplats som Changi är så flyter det på extremt bra.

4.3

Om InsideFlyer.se

Bonusfeber.se är en hemsida för dig som ofta är ute på resa och som önskar att få mer ut av varje resedygn. Oavsett om du är på tjänsteresa eller semester.

Skandinaviens snabbast växande hemsida om resor

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *