TUIfly Nordic – Premium Class Del 1

Bonusfeber har åkt på charter och testat TUIfly Nordics Premium Class till och från Cancun i Mexico. Även om vi här på Bonusfeber.se främst skriver om flygbolag, där man kan tjäna bonuspoäng, så tror vi att Nordens största charterflygbolags bästa ombordklass förtjänar en närmare titt. Vad är egentligen skillnaden på reguljärflyg och charter? Det tittar vi närmare på i detta test på en linje som är minst lika aktuell för boende i södra Sverige som för våra vänner på andra sidan Öresund.

 

Resan beställdes genom Star Tour och tillägget för att sitta på Premium Class var ca 2 500 kr per person i jämförelse med Economy Class och om du själv vill välja din plats i kabinen tillkommer en avgift på ca 200 kronor per person per sträcka, alltså runt 3 000 kr extra allt som allt.

 

Innan man beställer så lovar Star Tour/TUIfly dig följande fördelar med Premium Class:

 

–       Bredare säten med extra benplats

–       10 kg extra bagage (30 kg totalt inkl. handbagage)

–       1 golfbag gratis

–       Tillgång till Lounge dagtid (Loungen på Kastrup öppnar 3 timmar före avgång)

–       Separat check-in på utresan

–       3 rätters huvudmåltid med 2 olika varmrätter att välja mellan

–       Gratis dryck (dock inte champagne)

–       Personlig tv-skärm i sätet framför

 

Det låter ju bra men vad är det egentligen att få extra för jämfört med att flyga ekonomiklass med reguljära flygbolag? Det ska vi nu titta närmare på.

 

Samma sätesbredd som i Economy Class. Låt oss säga det på en gång, det är inte allt som glimrar som är guld, och detta gäller särskilt Star Tours och TUIfly Nordics marknadsföring av dess Premium Class. Ja, sätena är bredare än deras totala komprimerade Economy Class och benplatsen är då mycket bättre än deras billigaste säten, men bara något bättre än de flesta reguljära flygbolag. I verkligheten handlar det om ett vanligt ekonomiklass säte hos reguljärbolagen som TUIfly Nordic och Star Tours försöker sälja in till sina kunder som en ”Premium”-produkt. Ja, benutrymmet är lite större, men det är inte mer än det. Att man kan skryta med ”extra breda säten” handlar endast om att deras egen economy class har fått inpressat ett mer säte på bredden än alla andra flygbolag med samma flygplanstyp. En Boeing 767 är konstruerat att ha 7 säten i bredd – och det är också vad ALLA andra flygbolag har (med undantag för några få flyg hos TUI’s engelska systerbolag Thomson). Men TUIfly Nordic har alltså valt att pressa in hela 8 stolar i bredd på både Economy och ”Comfort” Class och har alltså samma sätesbredd på Premium Class som alla andra använder i Economy Class. I bästa fall är löftena om bredare säten en kraftig överdrift av verkligheten, i värsta fall är det gränsande till lögnaktigt. Benutrymmet är det lite mer av än på vanlig economy class men sittkomforten blir generellt inte bättre av det. Att ha 8 stolar i bredd på en Boeing 767 är något av det mest o-komfortabla jag någonsin har provat ombord på ett flyg och något jag aldrig kommer att göra igen. Så smala säten ska säljas med en stor varningstriangel vid bokningen och absolut inte användas som jämförelse när du vill sälja en ”extra stor” stol.

PremiumCabin1

                                                                                                 Samme sædebredde på TUIfly Nordics "Premium Class" som alle andre flyselskaber benytter på Economy Class.

 

Komfort 

Som nämnt ovanför så är bredden på sätena precis densamma som på ett vanligt economy class säte, så här är det inte mycket extra komfort att tala om. Men vad får man extra för de 3 000 kronor man betala för ”Premium Class”?

Tillskillnad från ett standard Economy Class säte hos reguljärbolagen, så är här lite extra benutrymme. Men stolskomforten är långt från speciellt bra. Ryggstödet kan inte lutas speciellt långt bakåt. Utan att ha måttat exakt skulle jag säga att det är samma ”recline” som på economy class hos reguljärbolagen. Alltså inte särskilt mycket och inte tillräckligt för att du ska hitta dig en behaglig vilposition. Jag kände i vilket fall inte att jag satt bättre än i t.ex. ett economy class säte hos SAS: SAS Plus/Premium Economy är bättre klasser än TUIfly Nordics Premium Class när det gäller komfort trost att dessa säten är gamla och inte vinner i denna kategori. Sätena är klädda med läder vilket gör det enkelt att ”glida ner” i sätet och inte minst får det mycket varmt och fuktigt under de många timmar som man sitter där. Samtidigt är ryggstödet i stolen mycket dåligt som kräver att man använder sin kudde i ryggslutet för att kunna hitta en någorlunda behaglig ställning men absolut inte tillräckligt. Sätet är utrustat med ett huvudstöd, återigen något som du hittar som standard i Economy Class hos många andra flygbolag, men hos TUIfly Nordic är det något som man endast hittar i Premium Class.

 

Stolen skulle visst vara utrustat med ett fotstöd, något som absolut hjälper till att förbättra komforten i de glatta läderstolarna. Men på utresan bar det endast några få säten som hade dessa. På hemresan (som var ett annat flygplan av samma typ) hade alla sätena fotstöd. Det såg alltså ut som att man tagit bort de på det första flyget när de gått sönder istället för att reparera de och därmed spara kostnader på bekostnad av komforten för passagerarna. Detta stämmer väl överens med vår allmänna uppfattning av flygbolaget, där besparingar, resultat och egna rutiner viktas högre än passagerarkomforten. Mer om det senare.

 

Check-in och lounge tillgång

 

När man beställer Premium Class lovas man separat check-in samt loungetillgång på utresan, något jag personligen sätter stort värde i. Den extra komfort med förtur i kön och att kunna koppla av med lite frukost i lugn och ro i loungen är några av de saker som hjälper till att göra resan lite mer bekväm.

Men återigen hade jag en känsla av att jag inte skulle få vad jag blivit utlovad och betalat för. När vi checkade in vid 4 på morgonen på Köpenhamns flygplats fanns det ingen disk för Premium Class, endast två diskar totalt för flyget och alltså ingen märkt Premium Class. Så det var bara att ställa sig bak i kön till Economy Class. Då ungefär hälften av alla passagerarna skulle på i Köpenhamn (resten skulle kliva ombord under en mellanlandning i Billund) var kön inte så våldsamt lång, men tillräckligt lång för att du inte skulle få någon ”Premium” känsla och inte minst att man inte får det man är lovad och har betalt för.

Premium Class ger inte tillgång till Fast Track i säkerhetskontrollen (något TUIfly Nordic lätt skulle kunna köpa på Köpenhamns flygplats, men som de valt att inte göra)

Efter incheckningen gick turen till Novia Loungen för att få lite efterlängtad frukost. Men återigen bara för att bli besviken. Denna lounge öppnade först 05.00 så det vara bara att stå ut med att vänta en halvtimme. Loungen öppnande samtidigt som passagerarna kallades till gaten (avgång 05.55) så det blev för oss endast 2 minuter i loungen för att svälja en bit bröd och ett glas juice. Det är trots allt en lång väg att få från Novia loungen till gate C40 samt lite väntetid i passkontrollen. Igen inte någon ”premium”-känsla. Tvärtom så blev det hast och stress. Något vi ville undvika genom att betala extra för att resa i en bättre klass.

 

Boarding och kaos

Efter att ha stressat mot gaten blev det ännu mer väntan, som vi egentligen hellre hade använt i loungen. Gatepersonalen var inte redo för ombordstigning ännu även om vi kallades till gaten i riktigt god tid. I gaten var det milt sagt kaos. Vi skulle avgå 05.55 men kl. 05.50 var boarding fortfarande inte påbörjad. I sista ögonblicket hade de hittat att det var problem med vikt och balansen på flyget, uppenbarligen på grund av det sätt de valt att lasta bagageutrymmet (vilket var konstigt nog samma problem på returen mellan Billund och Köpenhamn). Detta innebar att många passagerare på de bakersta raderna skulle flyttas fram i Premium kabinen för att få vikten placerad korrekt. Det innebar milt sagt kaos.

Då vi äntligen fick gå ombord så var hela Premium kabinen fylld till bristningsgränsen av Economy Class passagerare. Det gjordes ”dubbelseatings” och en av våra platser var redan upptagen vilket resulterade i ingen, absolut ingen känsla av ”premium”.

Sätena var förberedda med vattenflaskor, amenity-kits, kuddar och filtar också till de Premium passagerare som skulle på i Billund. Men med en Premium kabine fylld redan från Köpenhamn med andra passagerare så innebar det att passagerare från Billund kunde sätta sig i säten var kuddar och filtar redan var skrynkliga, vattenflaskor öppnade och druckna från och flera amenity-kits öppnade och ”försvunna”.

Igen fick man känslan av att ingen hade kontroll överhuvudtaget – minst av allt var orolig för att produkten även skulle ha en viss ”klass”.

Läs mer om själva resan, maten, underhållningen och servicen i del 2.

 

Del två och tre kommer att publiceras 23 och 27 juli här på Bonusfeber.se

Översikt

Fördelar

Maten på utresan helt OK samt kabinpersonalen på utresan.

Nackdelar

Stolar med samma bredd som andra har i ekonomi. Lounge inte öppen tidigt och ingen priority check in som utlovat.

Komfort

Underhållning

Mat/dryck

Service

Overall Rating

Sammanfattning

Premium Class är uppenbarligen inte detsamma på charter som på reguljärflyg. Min första tur med TUIfly Nordics Premium Class var en rätt stor besvikelse och påminner mest om ekonomiklass med lite bättre benutrymme. Stolarna var absolut inte behagliga.

2.5

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *